مالیات قراردادهای پیمانکاری – آخرین تغییرات 1403

مالیات قراردادهای پیمانکاری به دلیل اینکه قوانین و شرایط خاص خود را دارد از جمله موارد پر سوال و ابهام برانگیز برای کاربران بوده است. در این مقاله از فینتو، به صفر تا صد هرآنچه که لازم است درباره مالیات قراردادهای پیمانکاری بدانید میپردازیم

 

مالیات قرارداد پیمانکاری

در تمامی قراردادهای پیمانکاری فارغ از نوع پیمان دو نوع مالیات وجود دارد:

  • مالیات مقطوع یا مالیات تکلیفی
  • مالیات بر درآمد پیمانکاری

در ادامه به تفکیک به توضیح کامل قوانین و نحوه محاسبه هر کدام از این مالیات ها می پردازیم.

 

مالیات مقطوع پیمانکاری مالیات تکلیفی پیمانکاری

مالیات مقطوع پیمانکاری یا همان مالیات تکلیفی پیمانکاری به قراردادهایی تعلق میگیرد که ارزش آن ها بیش از 1 میلیون تومان باشد در محاسبه مالیات مقطوع پیمانکاری نوع پیمان قرارداد تاثیری ندارد و 5.5% از دریافتی پیمانکار پس از محاسبه و کسر هزینه ها توسط کارفرما (کارفرمایان، سازمان و نهادهای دولتی، شهرداری و موسسات عام المنفعه)  به حساب وزارت دارایی واریز میشود.

مالیات مقطوع پیمانکاری نکات مهمی دارد که لازم است آن ها را بدانید:

  • در صورتی که پیمانکار پروژه را به شخص دیگری واگذار کند، مسئولیت پرداخت مالیات همچنان با او است و مالیات پروژه به پیمانکار دوم منتقل نمیشود.
  • اگر پیمانکار شخص یا شرکت خارجی باشد یا خارج از ایران ساکن باشد،کارفرما موظف است که مالیات مقطوع او را با نرخ 4% محاسبه و پرداخت کند.

 

نحوه محاسبه و پرداخت مالیات مقطوع پیمانکاری

کارفرما موظف است که مالیات مقطوع شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی را به صورت علی الحساب با نرخ 5.5%محاسبه و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کند. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم در صورتی که پیمانکار شخص خارجی یا ایرانی ساکن خارج از کشور باشد، مالیات مقطوع او باید با نرخ 4% به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شود.

 

مالیات بر درآمد پیمانکاری

مالیات بر درآمد پیمانکاری که به تمامی درآمد پیمانکار تعلق میگیرد مطابق با ماده 106 قانون مالیات مستقیم درآمد مشمول مالیات پیمانکاران شامل مجموع درآمدهای پیمانکار پس از کسر هزینه و استهلاکات قابل قبول مالیاتی به اضافه آن دسته از درآمدهایی است که مشمول مالیات فصول دیگر نبوده است. برای محاسبه مالیات بر درآمد پیمانکاری، پیمانکاران موظف هستند که مطابق با ماده 95 قانون مالیات مستقیم، تمامی دفاتر و اسناد و مدارک قانونی مرتبط با هزینه ها را (چه به صورت دستی و چه به صورت ماشینی) نزد خود نگه دارند و همچنین اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آن ها ارسال کنند. سپس در موعد رسیدگی مالیاتی، ابتدا با بررسی دفاتر مشخص میشود که مالیات آن ها توسط ممیز مالیاتی بررسی خواهد شد یا به صورت علی الراس. پس از آن با بررسی حساب های مرتبط با شخص یا شرکت پیمانکار، مالیات او محاسبه خواهد شد. توجه کنید که در حال حاضر لازم است که صورتحساب های الکترونیکی خود را در موعدد مقرر به سامانه مودیان ارسال کنید. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید در هر لحظه و از هر کجا صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید.

علی الراس شدن مالیات پیمانکاری

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که مالیات بر درآمد پیمانکاری ممکن است به صورت علی الراس محاسبه شود. اما در چه شرایطی این اتفاق می افتد؟ در ادامه باهم میخوانیم:

  • در صورتی که تا موعد مقرر شده صورت سود و زیان و ترازنامه ارسال نشود
  • در صورتی که مودی مالیاتی از ارائه دفاتر قانونی یا سایر مدارک مربوط به اسناد مالی و مالیات خودداری کند.

بیشتر بخوانید: صورت وضعیت پیمان چیست؟ آموزش ثبت در سامانه مودیان

 

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد پیمانکاری

پس از تشخیص نوع رسیدگی مالیاتی که در بالا توضیح دادیم (بررسی توسط ممیز یا علی الراس شدن مالیات) و بررسی حساب و دفاتر و سایر موارد، مالیات بر درآمد پیمانکار بر حسب اینکه شخص حقیقی یا حقوقی است محاسبه خواهد شد. مالیات بر درآمد قرارداد پیمانکاری برای اشخاص حقوقی بسته به اینکه شرکت پیمانکار سهامی است یا غیر سهامی متفاوت است که در ادامه هر یک را جداگانه توضیح خواهیم داد.

 

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد پیمانکاری شخص حقوقی

نحوه محاسبه مالیات قرارداد پیمانکاری شخص حقیقی شامل دو دسته بندی بر حسب نوع شرکت وجود دارد. 1- شرکت های پیمانکاری  سهامی 2- شرکت های پیمانکاری غیر سهامی که در ادامه به توضیح مالیات هر یک به تفکیک میپردازیم.

مالیات شرکت های پیمانکاری سهامی

مالیات شرکت های پیمانکاری سهامی به شرح زیر است:

  •       3% مالیات از کل درآمد مشمول مالیات برای شهرداری
  •       3.5 در هزار از کل درآمدهای مشمول مالیات سهم اتاق بازرگانی، صنایع و معادن
  •       25% مالیات سود اکتسابی سرمایه شرکت
  •       15% مالیات سود اکتسابی سهامداران

مالیات شرکت های پیمانکاری غیر سهامی

  • 3% مالیات از کل درآمد مشمول مالیات برای شهرداری
  • مالیات سهم شرکا پس از کسر مالیات شهرداری
  •  3.5 در هزار از کل درآمدهای مشمول مالیات سهم اتاق بازرگانی، صنایع و معادن

 

معافیت مالیاتی قرارداد پیمانکاری

در قانون به منظور مساعدت و همچنین تشویق مودیان، معافیت های مالیاتی برای قراردادهای پیمانکاری در نظر گرفته است که در ادامه به توضیح آن ها میپردازیم:

  • تسهیلات اعطا شده توسط بانک ها برای تعمیر و تکمیل یک واحد مسکونی، معاف از پرداخت 5% مالیات علی الحساب پیمانکاری است. در این حالت بانک ها وظیفه دارند که طی مدت 30 روز از زمان انعقاد قرارداد، رونوشت قرارداد جعاله تنظیم شده را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.
  • در صورتی که خرید تجهیزات و اقلام مرتبط با پروژه از داخل کشور خریداری شده باشد، به اندازه مبلغ فاکتور خرید این تجهیزات، مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود
  • در صورتی که تجهیزات و اقلام پروژه از خارج از کشور خریداری شده باشد، تا سقف مجموع ارزش افزوده گمرک، حقوق ورودی و سایر هزینه هایی که در پروانه سبز درج میشود، مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود.

برای محاسبه مالیات و همچنین ثبت حسابداری پروژه های پیمانکاری میتوانید از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو استفاده کنید و همچنین صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. فینتو 15 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از تمامی امکانات نرم افزار را برای شما فراهم کرده است و شما میتوانید همین حالا با کلیک بر روی تصویر زیر و ایجاد یک حساب کاربری، رسیدگی به تمام امور مالی و حسابداری خود را با فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا