مالیات حقوق شغل دوم + آموزش محاسبه و معافیت ها

مالیات حقوق شغل دوم چقدر است؟ این روزها بسیاری از افراد دو یا چند شغل مختلف دارند و برای بسیاری سوال است که نحوه محاسبه مالیات برای آن ها چگونه خواهد بود؟ آیا معافیت مالیاتی برای آن ها اعمال میشود؟ در این مقاله از فینتو به صفر تا صد هرآنچه لازم است درباره مالیات شغل دوم بدانید پرداخته ایم پس مثل همیشه تا انتها همراه ما باشید

 

مالیات حقوق شغل دوم 

افرادی که در دو یا چند شغل مختلف مشغول به کار هستند، در صورتی که مجموع درآمد آن ها بیشتر از یک میلیارد ریال (100 میلیون تومان) باشد، مشمول پرداخت مالیات حقوق هستند. فرقی نمیکند شخص دو شغل داشته باشند و یا چند شغل، مالیات حقوق بر حسب میزان درآمد به اشخاص تعلق میگیرد.

 

نرخ مالیات حقوق شغل دوم

پیشتر در مطلب جداگانه ای مالیات حقوق را به طور کامل توضیح داده ایم اما پلکان مالیات حقوق برای شغل دوم متفاوت است. در ادامه با هم جدول مالیات حقوق شغل دوم را مشاهده میکنیم.

مجموع درآمد نرخ مالیات
یک پایه حقوق معاف(برای سال 1402 برابر با 5.308.284) 0
تا 15 میلیون تومان 10%
15 تا 25 میلیون تومان 15%
25 تا 35 میلیون تومان 20%
35 میلیون تومان به بالا 30%

مالیات حقوق شغل دوم

 

بیشتر بخوانید: مالیات حقوق چیست؟ آموزش محاسبه 1403

 

معافیت مالیات حقوق شغل دوم

هر شخص یا به عبارت دیگر هر کد ملی تنها میتواند از معافیت مالیاتی و امتیاز مالیاتی یک شغل استفاده کند. پس در صورتی که شما دو یا چند شغل داشته باشید تنها و تنها میتوانید از معافیت ها و مزایای یک شغل خود استفاده کنید و مبلغ معافیت مالی آن شغل را بین دو یا چند شغل خود تقسیم کنید.

شرکت ها و سازمان ها نیز تنها میتوانند از دو معافیت مالیاتی در سال استفاده کنند و اگر به طور مثال یک شرکت سه شریک داشته باشد، تنها دو معافیت مالیاتی برای آن اعمال میشود.

 

 

مشاغل معاف از مالیات حقوق شغل دوم

در بالا اشاره کردیم که معافیت مالیات حقوق بر حسب درآمد است و استفاده از مزایا و معافیت های مرتبط با شغل، تنها برای یکی از مشاغل فرد قابل اعمال است اما در این بین گروه های شغلی زیر از پرداخت مالیات حقوق به طور کامل و فارغ از درآمد، معاف هستند. به زبان ساده تر در صورتی که شغل دوم شما یکی از مشاغل زیر باشد، مجموع درآمد شما از این مشاغل از پرداخت مالیات معاف خواهد بود حتی اگر سقف سالیانه معافیت مالیات حقوق را رد کنید. این مشاغل عبارت هستند از:

  • انتشارات: تمامی مشاغل حوزه انتشارات از جمله ویراستاری، تالیف و ترجمه و..
  • فعالین فرهنگی: مدارس غیر انتفاعی، آموزشگاه های فنی حرفه ای، فعالیت های فرهنگی از جمله راه اندازی کتابخانه عمومی، جشنواره، نمایشگاه، مسابقات فرهنگی و موارد فرهنگی مشابه دیگر.
  • مطبوعاتی: فعالیت های حوزه مطبوعات شامل حوزه تولید و انتشار خبر، گزارشگری، نویسندگی، تولید محتوا و دیگر شغل های مرتبط با مطبوعات.
  • مشاغل هنری از جمله خوانندگی و آهنگسازی و…
  • دفاتر زیارتی و گردشگری دارای مجوز
  • مراکز نگهداری از کودکان ذهنی
  • شرکت های تعاونی روستایی و عشایری

 

بیشتر بخوانید: لیست کامل مشاغل مشمول و معاف از مالیات و حق بیمه

 

 

مالیات حقوق شغل دوم بازنشستگان

بازنشستگان بخش لشکری و کشوری علاوه بر اینکه در صورتی که بعد از بازنشستگی شغل دوم داشته باشند دیگر نیازی به پرداخت حق بیمه ندارند، در صورتی که در شغل های ساعتی و غیر پرسنلی و پیمانکاری مشغول به کار شوند درآمد آن ها از پرداخت مالیات حقوق معاف خواهد بود.

 

این روزها سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی هم اجباری شده است. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو می توانید در هر زمان و از هر کجا صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. فینتو 15 روز مهلت استفاده رایگان از نرم افزار حسابداری فینتو را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا و با ایجاد یک حساب کاربری، صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید و به تمام امور مالی و حسابداری خود رسیدگی کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا