حد مجاز فروش سامانه مودیان چیست – راهنمای کامل ماده 6 سامانه مودیان

حد مجاز فروش سامانه مودیان

د مجاز فروش سامانه مودیان از مهم ترین نکات سامانه مودیان است که اغلب مودیان مالیاتی درباره آن اطلاعات کمی دارند. در این مقاله قرار است که به صفر تا صد هرآنچه لازم است درباره حد مجاز سامانه مودیان بدانید بپردازیم. پس مثل همیشه همراه ما باشید

 

 

حد مجاز فروش سامانه مودیان

ماده 6 قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، محدودیتی را برای فروش یا ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان تعیین کرده است. این محدودیت سامانه مودیان که آن را با اسم حد مجاز سامانه مودیان میشناسیم در ابتدا تا سقف سه برابر دوره مشابه در سال قبل بود. اما در تیرماه 1402 و در قانون تسهیل مودیان، این عدد از سه به پنج تغییر کرد. در حال حاضر مطابق با آخرین تغییرات فانون سامانه مودیان حد مجاز فروش سامانه مودیان به شرح زیر است:

  • جمع صورتحساب الکترونیکی صادر شده هر مودی در هر دوره مالیاتی نمیتواند بیشتر از پنج برابر فروش اظهار شده او در دوره مشابه مالیاتی سال قبل که مالیات آن پرداخت شده است باشد
  • جمع صورتحساب های الکترونیکی صادر شده برای واحدهای جدید التاسیس یا فاقد سابقه مالیاتی نمیتواند بیشتر از پنج برابر معافیت سالانه ماده 101 قانون مالیات مستقیم باشد

 

 

باقیمانده حد مجاز فروش

برای بسیاری سوال است که چگونه میتوانیم متوجه شویم که حد مجاز فروش ما در سامانه مودیان چقدر است؟ برای اطلاع از حد مجاز فروش لازم است که ابتدا وارد کارپوشه خود شوید. سپس از منو سمت راست “داشبورد مدیریتی” را انتخاب کنید. در انتهای این صفحه مطابق با تصویر زیر نموداری مشاهده میکنید که به شما حد مجاز فروش و باقیمانده حد مجاز فروش را نشان میدهد.

 

حد مجاز فروش

 

 

 

افزایش حد مجاز سامانه مودیان

اما اگر میزان فروش یا همان میزان فاکتورهای یک مودی بیشتر از حد مجاز سامانه مودیان باشد چه؟ در این حالت مودیان میتوانند به سه روشی که در ادامه هر دو آن ها را توضیح میدهیم، درخواست افزایش حد مجاز سامانه مودیان را بدهند.

 

1- افزایش حد مجاز فروش سامانه مودیان با پرداخت بدهی مالیات ارزش افزوده

در صورتی که مودی مالیاتی قصد دریافت اعتبار مالیاتی یا افزایش سقف حد مجاز سامانه مودیان را داشته باشد، در اولین قدم لازم است که بدهی ارزش افزوده نداشته باشد. در صورتی که مودی مالیاتی همه یا بخشی از ارزش افزوده دوره یا دوره های قبلی خود را تسویه نکرده باشد، لازم است ابتدا اقدام به تسویه این بدهی بکند و سپس از طریق کارپوشه خود، درخواست افزایش حد مجاز بکند. برای ثبت این درخواست لازم است که ابتدا وارد کارپوشه شوید و سپس گزینه “سایر درخواست ها” را انتخاب و بعد ار آن گزینه “افزایش حد مجاز فروش” را انتخاب کنید.

حد مجاز فروش سامانه مودیان

 

 

2- پرداخت مالیات و عوارض متعلقه

روش دیگری که از طریق آن میتوان حد مجاز فروش سامانه مودیان را افزایش داد، پرداخت  بدهی مالیات و عوارض متعلقه است. در این حالت نیز مانند آنچه در بالا توضیح دادیم، لازم است که ابتدا مودی مالیاتی، نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام کنند سپس از طریق کارپوشه خود، نسبت به ثبت درخواست افزایش حد مجاز اقدام کند.

 

3-ارائه وجه تضمین

روش دیگری که با ارائه آن میتوان حد مجاز فروش در سامانه مودیان را افزایش داد، ارائه وجه تضمین است. در این حالت لازم است که مودی با ارائه چک، ضمانت بانکی، چک صیادی و یا وثیقه ملکی به ارزش مالیات و عوارض پرداخت نشده خود،  نسبت به افزایش اعتبار مالیاتی اقدام کند. در این حالت اداره مالیات موظف است که پس از دریافت وجه تضمین در حداکثر همان روز کاری، اعتبار مالیاتی مودی را به او بدهد. توجه داشته باشید که در صورت ارائه وجه تضمین، مبلغ وجه تضمین به همراه 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده از شما اخذ خواهد شد.

 

نکته مهم: در صورتی که چک صیادی بنفش به عنوان وجه تضمین ارائه شود، سر رسید این چک تا تاریخ 20 روز پس از پایان آن فصل میباشد. در صورتی که پیش از موعد سر رسید چک، مودی اقدام به تسویه بدهی مالیاتی یا بدهی ارزش افزوده خود نماید، میتواند نسبت به پس گرفتن چک اقدام نماید.

 

 

 بیشتر بخوانید: سامانه مودیان اشخاص حقیقی – راهنمای کامل 1403

رفع مشکل حد مجاز ماده 6 سامانه مودیان

خطای عبور از حد مجاز ماده 6 سامانه مودیان یکی از گیج کننده ترین خطاهایی است که برای مودیان اتفاق میفتد. اما علت این خطا چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟ بسیاری از موارد فروشندگانی که حد مجاز و اعتبار مالیاتی آن ها به پایان رسیده است، بدون اینکه درخواست افزایش حد مجاز خود را ثبت کنند اقدام به ارسال صورتحساب الکترونیکی میکنند. در این حالت این صورتحساب الکترونیکی برای فروشنده و خریدار با خطای “عبور از حد مجاز ماده 6 ” مواجه میشود. حال چه باید کرد؟ با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی و با توجه به اینکه اعتبار مالیاتی این مودیان تمام شده است، شخص خریدار میتواند این فاکتور را در کارپوشه خود رد کند. شخص فروشنده نیز لازم است پس از ثبت درخواست افزایش حد مجاز فروش و دریافت اعتبار مالیاتی، این صورتحساب الکترونیکی را ابطال و سپس مجددا اقدام به صدور صورتحساب الکترونیکی برای این فاکتور بکند.

 

 بیشتر بخوانید: لیست خطاهای سامانه مودیان – راه حل و دانلود فایل کامل

 

نکات مهم حد مجاز فروش سامانه مودیان

مهم است که درباره ارسال درخواست افزایش حد مجاز فروش، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • درخواست مودی مبنی بر افزایش حد مجاز، تنها تا پایان همان دوره قابل اعمال خواهد بود. یعنی اگر شما در فروردین ماه 1403 درخواست افزایش حد مجاز فروش ثبت کرده اید، این افزایش حد مجاز تا پایان بهار 1403 قابل اعمال است.
  • تاریخ مصرف حد مجاز هر دوره، بر اساس تاریخ درج صورتحساب های فروش در کارپوشه خواهد بود.

 

با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به صورت رایگان صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. نرم افزار حسابداری فینتو نیازی به نصب و راه اندازی و صرف هزینه های گران قیمت و زمان بر ندارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر، حساب کاربری خود را ایجاد کنید و به مدت 30 روز به طور کاملا رایگان و بدون محدودیت از تمام امکانات نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو از جمله ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی، ساخت فایل csr، کلید عمومی و خصوصی و تمامی امور مالی و حسابداری خود استفاده کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا