حسابداری ابری در مقابل حسابداری سنتی

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نرم افزار های حسابداری مبتنی بر فضای ابری و همچنین مزایا و معایب حسابداری ابری با حسابداری سنتی در مقابل یکدیگر بپردازیم. امروزه با توجه به نیاز های روز بازار کار، استفاده از نرم افزار های حسابداری متناسب با نیاز کسب و کارتان می تواند عامل تاثیر گذاری در پیشرفت کاریتان به حساب آید. وقتی از حسابداری ابری صحبت می کنیم، منظور از “ابر” اینترنت و حسابداری ابری یعنی شیوه ای از محاسبات مالی در فضای اینترنت است که به کاربران معمولی این امکان را می دهد که بدون نیاز به سخت افزار ها، به راحتی به تحلیل و محاسبات داده های خود بپردازند. جالب است بدانید که حسابداری ابری و آنلاین از جمله پرکاربرد ترین نرم افزار های حسابداری هستند.

مطالب مرتبط: بهترین نرم افزار حسابداری برای سال 1401

اهمیت حسابداری ابری در کسب و کار ها

امروزه با توجه به گسترش حسابداری ابری در دنیا، کسب و کار های متعدد بزرگ و صنعتی برای انجام امور مالی خود به آن روی آورده اند. به گونه ای که می توان تصور کرد که در اینده ای نه چندان دور گوی سبقت را از حسابداری سنتی گرفته و یکه تاز میدان حسابداری و مالی شود. از آنجائیکه حسابداری ابری منعطف نسبت به خواسته های شما، امنیت بالا و همچنین مقرون به صرفه تر است، مناسب ترین گزینه برای کسب وکار های کوچک و متوسط به حساب می آید. اما سوالی که در این میان مطرح می شود این است که دلیل رشد این دسته از نرم افزار های نوظهور چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این سوال بپردازیم.

ویژگی نرم افزار های حسابداری ابری

از ویژگی های حسابداری تحت وب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. مقرون به صرفه بودن

در حسابداری ابری نیاز به راه اندازی تجهیزات سخت افزاری، شبکه سازی و حتی نصب نرم افزار نیست و تمامی زیر ساخت های لازم با به روز ترین تکنولوژی طراحی و ارائه شده است. از این رو تا حد چشمگیری هزینه ها را کاهش داده و کاربران در فضایی کاملا امن می توانند در هر مکانی و هر ساعتی از شبانه روز به تمامی اطلاعات و داده های مالی خود دسترسی داشته باشند.

2.امنیت بالا

از آنجائیکه که بسیاری از مدیران و مسئولان مالی، اطلاعات و داده های خود را به شیوه سنتی ذخیره و نگهداری می کنند، امکان سرقت و از بین رفتن اطلاعات به راحتی وجود دارد. این در حالی است که در حسابداری آنلاین، عملیات ذخیره سازی و پردازش اطلاعات در فضای ابری انجام شده و کلیه پروتکل های امنیتی از سوی متخصصان بر روی این سیستم ها پیاده سازی شده و به راحتی امکان به روز رسانی در صورت وجود هرگونه شکاف امنیتی وجود دارد. از سوی دیگر در سیستم حسابداری ابری به دلیل وجود سرور های بک آپ، خطر نابودی اطلاعات و داده ها به صفر رسیده و در برابر خطرات احتمالی از بین رفتن اطلاعات و داده ها کاملا در امان است.

3.عدم نیاز به کامپیوتر های قدرتمند

حسابداری ابری به دلیل کارایی ساده و راحتی که دارد، در ضعیف ترین سیستم عامل ها هم به خوبی عمل می کند. این برتری به این دلیل است که عملیات پیچیده و سنگین حسابداری در سرور های میزبان انجام گرفته و کامپیوتر صرفا نتایج را در معرض نمایش می گذارد.

4.پشتیبانی متمرکز

در حسابداری ابری به دلیل ابری بود فضای آن، پشتیبانی از طریق اینترنت توسط شرکت ارائه دهنده انجام میگیرد و احتیاج به حضور کارشناسان در زمان خاص و پرداخت هزینه مجدد نیست.

مقایسه حسابداری ابری با حسابداری سنتی

تا به اینجا سعی بر آن داشتیم تا در خصوص برخی از ویژگی های نرم افزار های حسابداری آنلاین و تحت وب اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. اما فاکتور های اصلی برای مقایسه حسابداری تحت وب و سنتی چیست؟

1.دسترسی در محل و ساعت مشخص یا دسترسی در هر مکان و زمان؛ ایده آل شما کدام است؟

کار با نرم افزارهای حسابداری سنتی در محل فروشگاه یا کسب وکار با تمام داده ها و نرم افزار های ذخیره شده بر روی سرور محلی انجام می شود. این در حالی است که در حسابداری ابری تمام داده ها و پردازش های مالی بر روی سرورهای غیر محلی انجام می شود. از اصلی ترین مزایای حسابداری ابری این  است که نیاز به سخت افزار و نرم افزار در محل کسب و کار حذف می شود. از این رو در هزینه های خرید و نگهداری تجهیزات تا حد قابل توجهی صرفه جویی می شود.

بیشتر بخوانید: لزوم استفاده کسب و کار های کوچک از نرم افزار حسابداری ابری

2.آیا هزینه اولیه و نگهداری از نرم افزار حسابداری ابری مقرون به صرفه است؟

ممکن است در ابتدای امر تصور کنید که هزینه نرم افزار های حسابداری تحت وب بیشتر از حسابداری سنتی است. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید!

شما برای داشتن یک برنامه حسابداری سنتی بایستی علاوه بر خرید یک سیستم قدرتمند با فضای ذخیره سازی محدود، برای نرم افزار، نگهداری و پشتیبانی آن نیز هزینه کنید. این در حالی است که در صورت استفاده از حسابداری تحت وب، تمامی هزینه های آن در یک اجاره جزئی به صورت دوره ای خلاصه می شود. چرا که شما با هر دستگاهی که در دسترس دارید، به راحتی می توانید مدیریت مالی کسب و کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. از اصلی ترین اهداف هر شرکتی، افزایش سود و کاهش هزینه های جانبی است. پس در این زمینه استفاده از حسابداری ابری بسیار بهتر از حسابداری سنتی است.

3.امنیت اطلاعات در حسابداری تحت وب بیشتر است یا حسابداری سنتی؟

یکی از مزیت های اصلی و قابل تامل حسابداری ابری می توان به حفظ و امنیت اطلاعات اشاره کرد. زیرا با رمزگذاری داده ها و قابلیت تهیه نسخه پشتیبان، نگرانی های صاحبان کسب و کار را تا حد چشمگیری کاهش می دهد.

4.آیا حسابداری ابری همه جا کارآمد است؟

نامشخص بودن آینده کسب و کار در بسیاری از موارد مانع تهیه نرم افزار های حسابداری سنتی گران قیمت برای کسب و کار می شود.زیرا نرم افزار حسابداری ابری بدون نیاز به پرداخت هزینه بالا اولیه و فقط بصورت پرداخت مبلغ کم بصورت ماهیانه شرایط مناسب را برای کسب و کار های کوچک و متوسط فراهم آورده است.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

5 در مورد “حسابداری ابری در مقابل حسابداری سنتی”

  1. امیر حسین ملکلو

    سلام
    وقت همگی بخیر
    بنده تا همین چند وقت پیش از یکی نرم افزار های حسابداری استفاده می کردم که کامپیوتر شرکت بنده دچار ایراد شد و کل اطلاعاتم از دست رفت
    هرچی هم که میگن پشتیبانی داریم چرته
    هیچ کاری از دستشون بر نمیاد
    اما الان از یک نرم افزار حسابداری ابری استفاده می کنم و تازه فهمیدم زندگی یعنی چی

    1. حالا بنده بهتون پیشنهاد میکنم حتما از حضور و غیاب فبنتو استفاده کنید
      واقعا سیستم ابری بسیار خوبیه

  2. عباس کربلایی

    به نظرم تکنولوژی cloud یکی از بهترین ها در چند سال گذشته بوده
    وقتی با فینتو آشنا شدم و فهمیدم که چقدر با استفاده از این تکنولوژی کار رو راحت کرده واقعا لذت بردم

  3. بعد استفاده از سرویس های ابری میفهمید که چقدر مزایا دارن
    خیلی خوبه که با علم روز پیش برید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا