صورت معاملات فصلی چیست؟ 0 تا 100 صورت معاملات فصلی

صورت معاملات فصلی چیست؟

سازمان امور مالیاتی برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی مالیات و افزایش دقت و شفافیت در معاملات و درآمد، صاحبان مشاغل را ملزم به ارسال صورتحساب معاملات در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت کرده است. ارائه صورت مالیات فصلی، به این صورت است که صاحبان کسب‌وکار ها فهرست معاملات خود را به‌صورت فصلی به سازمان امور مالیاتی ارائه می نمایند. در این مقاله نگاهی بر انواع گزارشات معاملات فصلی، تفاوت صورت معاملات فصلی با مالیات بر ارزش افزوده، مشمولین ارائه صورت های فصلی و نحوه ثبت نام در سامانه الکترونیکی مالیات میندازیم.با ما همراه باشید.

 

صورت معاملات فصلی چیست؟

براساس ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند در نظام مالیاتی ثبت نام کرده و در پایان هر فصل گزارشات تمامی معاملات و خرید و فروش های خود را به همراه تمامی اطلاعات مورد نیاز و اطلاعات مربوط به طرف‌های معامله تهیه کرده و به صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان امور مالیاتی یا در قالب یک فایل تولید شده بر روی CD به اداره امور مالیاتی مربوطه تحویل دهند. این قانون به منظور جلوگیری از هرگونه فرار مالیاتی و شفافیت در درآمد و معاملات کسب و کارها در نظر گرفته شده است. مشمولین می‌بایست سالیانه 4 مرتبه این گزارشات را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند؛ در غیر این صورت شامل جریمه خواهند شد.

مطلب پیشنهادی: آموزش ارسال صورت معاملات فصلی و ارسال مستندات لازم

مزایای اجرایی شدن قانون تحویل فهرست معاملات فصلی مودیان

قابل‌ذکر است اجرایی شدن قانون ۱۶۹ مکرر سازمان امور مالیاتی کشور آثار و نتایج ارزشمند و شگرفی را از طریق روی کار آمدن فناوری‌های پیشرفته و به‌روز بر جای گذاشته است و همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شد موجب افزایش سطح رضایت مؤدیان را به دنبال دارد. از مزایای اجرایی شدن این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تسهیل در امر ارسال فهرست معاملات فصلی در 7/24 و در هر شهر و مکانی از کشور
  2. پرهیز از اتلاف وقت با کاهش رفت‌وآمد اشخاص به حوزه‌های مالیاتی
  3. افزایش درصد اطمینان در هنگام ارسال فهرست معاملات فصلی توسط مودیان اقتصادی
  4. جلوگیری از دخالت دیگر افراد در ثبت مطالب فهرست معاملات فصلی که اشتباهات محاسباتی را به صفر رسانده و نتیجه پرونده‌های مالیاتی قابل از ارجاع به سازمان امور مالیاتی کشور به حداقل خواهد رسید.
  5. از درخواست مالیات و یا ثبت رقم‌های معاملاتی مضاعف برای دیگر مؤدیان جلوگیری می‌شود.
  6. مراجعه به هیئت‌های حل اختلاف در حوزه امور اقتصادی و مالیاتی بطور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

افرادی که مشمول ارسال گزارشات فصلی هستند می بایست بدانند که درج کردن شماره اقتصادی طرف معامله امری واجب است.

اگر افر­­­اد حقیقی از طرف معامله شماره اقتصادی نگرفته باشند می توانند از کد ملی به جای آن استفاده کنند.

 

انواع گزارشات بر حسب نوع اطلاعات در معاملات فصلی

انواع گزارشات بر حسب نوع اطلاعات در معاملات فصلی:

تفاوت صورت معاملات فصلی با ارزش افزوده چیست؟

ممکن است صورت معاملات فصلی را با مالیات بر ارزش افزوده اشتباه بگیرید. لازم به ذکر است در صورت معاملات فصلی مالیاتی دریافت یا پرداخت نمی شود؛ بلکه روشی برای شفافیت بیشتر معامله هایی است که مودیان مالیاتی انجام می دهند. در حالی که مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که مشمولان آن مکلف به ارائه صورت معاملات فصلی می باشند و در نهایت بایستی پرداخت شود.

مهلت ارسال صورت معاملات فصلی چه زمان است؟

طبق ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، از سال 96 به بعد تمام مودیان مالیاتی بایستی حداکثر تا یک ماه و نیم گذشته از پایان هر فصل، نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش، دریافت و پرداخت قراردادها، صادرات و واردات، حق العمل کاری، حمل و نقل، بیمه و اجاره اقدام کنند.

بنابراین مودیان در چهار نوبت زیر باید صورت معاملات فصلی خود را ثبت و به سامانه ارسال نمایند.

آخرین مهلت ارسال صورت معاملات فصلی بهار تا 15 مرداد است.

آخرین مهلت ارسال صورت معاملات فصلی تابستان تا 15 آبان است.

آخرین مهلت ارسال صورت معاملات فصلی پاییز تا 15 بهمن است.

آخرین مهلت ارسال صورت معاملات فصلی زمستان تا 15 اردیبهشت است.

 

مهلت ارسال صورت های معاملات فصلی:

نوبت های ثبت و ارسال صورت معاملات فصلی

حد نصاب معاملات

معاملات به سه دسته قابل تقسیم است:

1.     معاملات کوچک

هر ساله هیئت وزیران طی مصوبه ای مبلغ معاملات کوچک را اعلام می کنند.

2.     معاملات متوسط

معاملاتی هستند که مبلغ آن از سقف معاملات کوچک بیشتر و از ده برابر سقف معاملات کوچک، کوچکتر و یا با آن برابر باشد.

3.     معاملات بزرگ

معاملاتی است که مبلغ آنها از ده برابر سقف معاملات کوچک، بزرگتر باشد.

طبق تبصره یک ماده سوم قانون مالیات های مستقیم، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است هر ساله نصاب معاملات را بر حسب شاخص بهای کالاها و خدمات اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، جهت تصویب به هیئت وزیران پیشنهاد کند.

 

اشخاص مشمول ارائه گزارشات معاملات فصلی

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند های الف و ب ماده 95 قانون مالیات های مستقیم، مکلف می باشند فهرست معاملات خود را به صورت فصلی (بر اساس سال شمسی)، تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل، به صورت الکترونیکی و از طریق پورتال سازمان امور مالیاتی یا در فضای رایانه ای طبق فرم نمونه به اداره امور مالیاتی ارائه کنند.

 

معافیت در ارسال فهرست معاملات فصلی

بر طبق ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، برخی از مشاغل مشمول معافیت و استثنا در ارسال صورت معاملات فصلی می شوند که این معافیت ها به شرح زیر است:

  1. فروش کالا و خدمات به مصرف کننده نهایی
  2. معامله با مشمولین ماده ۸۱ قانون مالیات های مستقیم (افراد شاغل در حوزه های دامداری، دامپروری، کشاورزی، پرورش ماهی و زنبور عسل و …)
  3. خرید از فروشندگانی که ملزم به ثبت نام در نظام مالیاتی نیستند. (مانند ارگان ها و نهاد های دولتی)
  4. معامله هایی که با اشخاص حقیقی صورت می گیرد و حد نصاب مبلغ آن تا ۵ درصد است. به عبارت دیگر درصد معامله های کوچک که موضوع قانون برگزاری مناقصه ها هستند. (این مبلغ در سال ۹۸، شانزده میلیون و چهارصد هزار ریال بوده است.)‌

 

موارد معافیت از ارسال صورت معاملات فصلی می شوند:

موارد زیر معاف از درج شدن و گزارش در صورت معاملات فصلی هستند:

  1. خرید و فروش سهام الشرکه و حق تقدم سهام یا سهام الشرکه
  2. خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهادار
  3. کمک ها، جوایز و هدیه های بلاعوض
  4. هزینه های پرداختی بابت حق شارژ و نگهداری ساختمان محل فعالیت و آبونمان های پرداختی
  5. هزینه عضویت اعضا مجامع حرفه ای، احزاب و انجمن ها و تشکل های غیر دولتی دارای مجوز از مراجع ذی صلاح
  6. سود و کارمزد جریمه های بانک ها، صندوق تعاون، صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، موسسه های اعتباری غیربانکی مجاز و صندوق های قرض الحسنه
  7. مبالغی که با عنوان جرائم و خسارات، انواع عوارض و مالیات ( به جز مالیات و عوارض مالیات بر ارزش افزوده )، حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و مواردی مانند این ها به دستگاه های اجرائی پرداخت می گردد.

مشاغل بند الف و ب ماده ۱۶۹

بعضی مشاغل که مشمول بند الف ماده 169 هستند شامل: دارندگان کارت بازرگانی، صاحبان کارخانه های دارای جواز تاسیس و پروانه بهره برداری، کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان، موسسات حسابرسی و دفترداری، ارائه دهندگان خدمات مدیریتی و مشاوره‌ای، مراکز آموزشی، صاحبان هتل می شوند.

همچنین مشاغل زیر نیز مشمول بند ب خواهند شد:

صاحبان کارگاه های صنعتی، صاحبان مراکز ارتباطات رایانه‌ای، وکلا، کارشناسان و مترجمان رسمی دادگستری، فروشندگان طلا و جواهر، صاحبان دفاتر رسمی، عاملان فروش و فروشندگان آهن آلات.

اشخاص مشمول ارائه گزارشات معاملات فصلی

 

 

مواردی که باید در ثبت دفاتر قانونی رعایت شود:

ثبت رویدادهای مالی در دفاتر قانونی باید مطابق قوانین و چارچوب خاصی باشد تا سازمان امور مالیاتی بتواند به آن استناد کند. موارد زیر باید برای نوشتن و آماده‌سازی دفاتر قانونی رعایت شوند:

  • همه‌ی رویداد های مالی باید ثبت شوند و هیچ چیزی پنهان نگردد.
  • تمامی اطلاعات باید روی خط دفتر باشند و ثبت بین خطوط منجر به رد شدن دفاتر قانونی می‌گردد.
  • تاریخ وقوع رویدادها مشخص بوده و به ترتیب تاریخ نوشته شوند.
  • تراشیدن یا پاک کردن اشتباهات رخ داده هم ممنوع بوده و فقط باید روی آن خط کشید و مبلغ درست را با خودکار قرمز در بالای آن درج نمود.
  • هیچ صفحه سفیدی نباید بین صفحه های پر شده باشد.
  • مانده گیری حساب‌ها باید با دقت کافی انجام شود.

این دفاتر قبل از شروع هر سال باید توسط اداره ثبت منطقه پلمپ، مهر و تایید شده و بعد مورد استفاده قرار بگیرند. مسئول انجام این کار باید توجه داشته باشد در پلمپ دفاتر می‌بایست نام شرکت و نوع آن (یعنی سهامی، تضامنی و…) مشخص شود. تعداد دفاتر، صفحات، شماره آن ها، تاریخ و بارکدشان به درستی درج شود و بعد مهر و امضا گردد.

پلمپ دفاتر قانونی بایستی در مهلت مقرر اقدام شود؛ در غیر این صورت دفاتر رد شده و مالیات برای مودی آن به صورت علی الراس تعیین می‌شود.

حتما بخوانید: آموزش پلمپ دفاتر قانونی

چه هزینه هایی باید در صورت معاملات فصلی ثبت شوند؟

برای ثبت فرآیند صورت حسابداری  معاملات فصلی لازم است که هزینه های زیر را حتما ثبت کنید و ارائه دهید:

  1. ثبت گزارش خرید
  2. ثبت گزارش فروش
  3. ثبت گزارش پرداخت قرارداد
  4. ثبت گزارش امتناع

توجه داشته باشید که حتی در صورتی که این مورد یا مواردی از خرید و فروش های شما معاف از ارزش افزوده هستند باز هم باید آن ها را ثبت کنید.

 

ماده 169 صورت معاملات فصلی (ماده 169 قانون مالیات مستقیم): 

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات مستقیم درباره صورت معاملات فصلی،  لازم است اشخاص هنگام تدوین و ارسال فهرست‌های معاملات فصلی موارد زیر را مدنظر داشته باشند و آن‌ها را رعایت نمایند:

  1. می‌بایست فهرست معاملات فصلی بر اساس اسامی مشتریان و انواع کالای خرید و فروش و نیز خدمات ارائه ‌شده تنظیم و تحویل شود. همچنین قابل‌ذکر است که موارد بازگشت از فروش را نیز بر اساس موارد ذکر شده در بالا و در قالب فهرست جداگانه تنظیم و ارسال نمایند.
  2. مؤدیان توجه داشته باشند که در فهرست معاملات فصلی در بخش‌های کد کالای اقتصادی و خدمات و کد نشانی، به‌ هیچ‌ عنوان نباید چیزی بنویسند و این ستون‌ها می‌بایست خالی باشند.
  3. در زیر بخش‌های اسامی خریدار یا فروشنده، بایستی به‌طور کامل نام و نام خانوادگی قید شود.
  4. در بخشی که مربوط به شرح کالا یا خدمات خرید و فروش شده است باید نوع کالا یا خدمات ارائه ‌شده به طور کامل شرح داده و از عبارات مختصر در این مورد خودداری شود.
  5. آن دسته از مودیانی که فعالیت اقتصادی آن ها در حیطه ارائه خدمات است، باید در بخش مرتبط با شرح خدمات به‌طور کامل و صریح نوع خدماتی که ارائه می‌کنند را قید نمایند.
  6. بر تمامی مؤدیان محترم لازم است که تمامی فهرست‌های فعالیت‌های خود اعم از لیست خرید، لیست فروش، لیست دریافت و نیز لیست پرداخت را جداگانه تهیه کنند و تحویل سازمان یا حوزه امور مالیاتی مربوطه نمایند.
  7. مؤدیان شاغل به امور پیمانکاری نیز باید فهرست قراردادهای خود را بر اساس قالب‌های مشخص‌شده آماده و اعلام نمایند.

تبصره: مؤدیانی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند و همچنین بیمارستان‌ها و شرکت‌های تعاونی می‌بایست تنها لیست خرید معاملات فصلی خود را تهیه و ارائه دهند. همچنین مودیان فعال در زمینه واردات بایستی لیست فروش معاملات فصلی خود را تهیه و تحویل نمایند.

در صورت معاملات فصلی چه مواردی نباید رد شود؟

پیش از این اشاره کردیم که گزارشات فصلی چهار مرتبه در سال ارسال می شوند. در این میان 13 مورد وجود دارد که در این گزارش نباید ثبت شود. از جمله:

  • اجاره ملک ها
  • حقوق و دستمزد فصل سوم
  • جوایز، هدایا و کمک
  • خرید و فروش اوراق بهادار
  • خرید و فروش حق تقدم سهام
  • پرداخت جریمه ها و خسارت ها و عوارض
  • سود و کارمزد بانک ها و موسسه های اعتباری غیر بانکی
  • پرداخت حق عضویت مجامع
  • پرداخت به تشکل های قانونی
  • فهرست ثمن معامله های تنظیم شده
  • تمامی وجود پرداختی بابت حق شارژ ساختمان و آبونمان های پرداختی
  • معامله نقل و انتقال ملک

جریمه های معاملات فصلی:

  • عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله حسب مورد یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود:

مشمول جریمه ای معادل دو درصد (2%) مبلغ معامله ای که بدون رعایت ضوابط انجام شده است.

  • استفاده کنندگان از شماره اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بر درآمد و همچنین جرایم موضوع این ماده با اشخاصی که شماره اقتصادی آنان مورد استفاده قرار گرفته است، مسئولیت تضامنی خواهند داشت.
  • در صورتی که طرفین معامله در معاملات خود از انجام هر یک از تکالیف مقرر در این ماده خودداری کنند، متضامنا مسئول خواهند بود.
  • اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بند های الف و ب ماده 95 قانون مالیات های مستقیم، مکلف به نگهداری صورت حساب های مربوط به خرید های خود در سال عملکرد و سال بعد از آن می باشند و در صورتی که ماموران مالیاتی آن را درخواست کنند بایستی آنها را ارائه نمایند؛ در غیر این صورت مشمول جریمه ای معادل ده درصد (10%) صورت حساب های ارائه نشده خواهند شد.
  • هرگونه جعل، تقلب، معاملات غیر واقعی، سوء استفاده و تبانی اشخاص موضوع دستورالعمل ماده 169 در ارتباط با صدور صورت حساب و شماره اقتصادی، خلاف مقررات بوده و ضمن مسئولیت تضامنی مطابق با قانون مبارزه با پولشویی، قانون ارتقای سلامت نظام اداری مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر قوانین و مقررات مربوطه اقدام خواهد شد.

جریمه عدم ارسال صورت معاملات فصلی

طبق ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، در صورت عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور مشمول جریمه ای معادل یک درصد (1%) معاملاتی که فهرست آن ها ارائه نشده است، محاسبه می گردد.

 

نحوه ارائه صورت معاملات فصلی به چه صورت است؟

از دو روش زیر برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات فصلی استفاده می شود:

روش برخط (آنلاین)

مربوط به آن دسته از مودیانی است که در سامانه الکترونیکی ثبت نام مودیان، حداقل مرحله پیش ثبت نام و اعتبارسنجی مربوطه را انجام داده باشند و کد کاربری و کلمه عبور مرحله دوم را از طریق پاکت های پستی مخصوص دریافت کرده باشند.

روش غیر برخط(آفلاین)

مودیانی که از سیستم های کامپیوتری خرید و فروش استفاده می کنند، می توانند در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی، قالب مورد نظر این سازمان را مستقیما از سیستم خود دریافت کنند و اطلاعات را در آن وارد کنند؛ سپس با استفاده از نرم افزار کنترلی، با متصل شدن به اینترنت اطلاعات خود را به صورت یکجا ارسال نمایند و رسید دریافت نمایند.

 

روش ارائه فهرست معاملات فصلی

 

 

خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک

اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات موظفند با مراجعه به سامانه ثبت نام مودیان و تخصیص شماره اقتصادی به نشانی www.tax.gov.ir  مراجعه کرده و پس از ثبت نام، شماره اقتصادی مخصوص خود را دریافت نمایند.

  • نکته ای که مودیان در ارسال صورت معاملات فصلی باید به آن توجه داشته باشند، دریافت کارت اقتصادی است. مدارک ارسالی تنها هنگامی مورد پذیرش قرار می‌گیرند که به همراه کد اقتصادی برای سازمان امور مالیاتی ارسال شده باشند. برای اطلاع بیشتر می توانید از طریق لینک زیر مطلب مربوط به کارت اقتصادی و کد اقتصادی را بخوانید:

مطلب پیشنهادی: آموزش ارسال صورت معاملات فصلی و ارسال مستندات لازم

مراحل ثبت نام الکترونیک

مراحل ثبت نام الکترونیک

  • پیش ثبت نام الکترونیک

    در این مرحله اطلاعات پایه ای از شما دریافت می گردد. شماره تلفن همراهتان تایید می شود و بایستی تاییدیه پستی مرتبط با کدپستی محل فعالیتتان را در سیستم بارگذاری کنید. در نهایت پس از تکمیل اطلاعات درخواستی وارد مرحله بعد می شوید. اگر بعد از هفت روز اطلاعات خود را تایید نکرده باشید، پرونده ای که ایجاد کردید به طور خودکار حذف می گردد.

    صحت سنجی اطلاعات

    در این مرحله بخشی از اطلاعاتی که در مرحله قبل وارد کردید از منابع مختلف سازمانی استعلام شده و در صورتی که مغایرتی در اطلاعات یافت شود با پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد و شما بایستی مجددا مرحله قبل را تکرار کنید.

    تولید و ارسال اطلاعات کاربردی

    اگر اطلاعات پیش ثبت نام شما مورد تایید واقع شود یک نام کاربری و کلمه عبور برایتان ایجاد می شود و به صورت پیامک به شماره همراهتان ارسال می گردد. باید در حفظ اطلاعات کاربری خود دقت کنید چون این اطلاعات محرمانه است و مسئولیت آن برعهده خودتان می باشد.

    ثبت نام الکترونیک

    پس از دریافت اطلاعات کاربری شما وارد مرحله ثبت نام می شوید و با تکمیل اطلاعاتی در خصوص بنگاه اقتصادی خود و تکمیل همه اطلاعات خواسته شده و تایید نهایی آن به مرحله بعد می روید.

    اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی 45

    در این مرحله تمامی اطلاعات شما در مرحله ثبت نام در واحدهای ستادی و میدانی و همچنین پرونده فیزیکی مالیاتی شما در حوزه بررسی می شود و در صورت وجود مغایرت به شما اطلاع داده خواهد شد تا اطلاعات خود را اصلاح نمایید. چنانچه اطلاعات شما تایید شود شما به مرحله نهایی 45 رسیده اید و می توانید اظهارنامه الکترونیک ارسال کرده و از سایر خدمات سازمان نیز بهره ببرید.

    نحوه ثبت اطلاعات پیمانکار در صورت معاملات فصلی

    برای ثبت اطلاعات پیمانکار در صورت معاملات فصلی، بایستی اطلاعاتی از قرارداد را به صورت زیر به ثبت برسانند. این اطلاعات عبارتند از:

    مبلغ کل قرارداد

    این مبلغ شامل هزینه های بدون اضافات، اقساط و کسورات است و بایستی بدون تغییر مبلغ اولیه ثبت شود.

    مبلغ ناخالص صورت وضعیت تایید شده

    مبلغ ناخالص، مبلغی است که در وضعیت تایید شده فصل بررسی می شود.

    کسورات

    کسورات مبلغی مانند هزینه های بیمه و سپرده های حسن انجام کار است.

    مبلغ خالص صورت وضعیت تایید شده

    مبلغی که بعد از کسر تمام هزینه های تخفیفات و کسورات از پیش تعیین شده، باقی می ماند.

    مالیات بر ارزش افزوده

    برابر است با 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده در صورت وضعیت تایید شده.

    عوارض ارزش افزوده

    برابر است با 3 درصد عوارض شهرداری یا عوارض ارزش افزوده در صورت وضعیت تایید شده.

    بهترین روش برای تهیه صورت معاملات فصلی

    در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل هر آنچه که مربوط به صورت معاملات فصلی است را شرح دهیم. ارسال گزارشات فصلی پیچیدگی زیادی دارد که بایستی با دقت کامل انجام شود؛ چرا که مالیات شما بر اساس آن پرداخت خواهد شد. بهترین روش برای تهیه صورت حساب های مالی این است که این کار را به افراد کاردان و خبره در این زمینه بسپارید. فردی که با حساسیت ها و پیچیدگی های این کار آشنا باشد می تواند آن را به بهترین نحو ممکن انجام داده و سازمان و کسب و کار شما را یاری نماید.

 

بهترین نرم افزار حسابداری

برای ثبت کلیه اسناد حسابداری میتوانید از نرم افزار حسابداری فینتو استفاده کنید. نرم افزار حسابداری فینتو، یک نرم افزار آنلاین (cloud) است که میتوانید بدون نیاز به نصب نرم افزار و پرداخت هزینه های زیاد برای نصب و راه اندازی نرم افزار به تمامی امور مالی و حسابداری خود رسیدگی کنید. فینتو همچنین امکان ارسال صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان را برای تمامی کاربران خود فراهم کرده است و شما میتوانید همین حالا با کلیک بر روی تصویر و ایجاد حساب زیر از 15 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از تمامی امکانات نرم افزار حسابداری فینتو آشنا شوید و صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید و به تمام امور حسابداری خود رسیدگی کنید:


نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

22 در مورد “صورت معاملات فصلی چیست؟ 0 تا 100 صورت معاملات فصلی”

  1. فرامرز ریاحی

    ممنون بابت مطالب خوبی که قرار میدین
    خیلی خوبه که مطالب معملات فصلی و مالیات مستقیم رو در چند مقاله طوری بیان کردید که دقیقا مناسب برای بازار کار هست

  2. سلام و وقتتون بخیر
    صورت معاملات فصلی رو کسی که کارت بازرگانی به اسمش هست باید ارسال بکنه؟
    یا کسی که از کارت بازرگانی اون شخص داره استفاده میکنه؟

  3. وقتتون بخیر
    پولی که به خدمات بابت تنخواه داده میشه تا خرید های شرکت رو انجام بدن باید در معاملات فصلی قرار بگیره؟

    1. منوچهر مینو سرشت

      هزینه یکی از بخشهای مهم معاملات فصلی هست
      پس قطعا مبلغ تنخواه کارمندان باید منظور بشه

  4. همایون میرطاهری

    سلام
    وقتتون بخیر باشه
    آیا معاملات فصلی مخصوص شرکت هایی که زمینه کاری متفاوت دارند با هم متفاوته؟

  5. منوچهر مینو سرشت

    خیر. درصورتیکه اطلاعات پرداخت مبالغ بابت قراردادها در فهرست پرداخت قرارداد درج و ارسال گردیده بود نیازی به ارسال مجدد آن در فهرست فروش نیست

  6. سلام.وقتتون بخیر
    تمام هزینه ها رو در صورت معاملات فصلی باید ارائه داد؟ یا فقط اونهایی که مشمول مالیات ارزش افزوده هستن؟
    اگر هزنیه با ارزش افزوده رو در اظهارنامه ارزش افزوده و فصلی رد نکینم و فقط خرید و فروش را ثبت کنیم جریمه میشم ؟

  7. با سلام. من صورت معاملات فصلی را به صورت افلاین ارسال کرده ام. الان چطور میتوانم کد رهگیری بگیر؟ از چه قسمتی از سایت باید اقدام کنم؟
    ممنون از پاسخگویی به موقع

  8. ممنون از مطلب مفید و خوبتون.
    یه سوال داشتم :
    بعد از ارسال معاملات فصلی امکان اصلاح وجود داره ؟

  9. با سلام
    خسته نباشید
    منظور از (معاملات کوچکی که مبلغ انها تا ۱۰٪ حد نصاب تعیین شده) چیست؟
    مفهوم ده درصد حد نصاب میخوام.

  10. سلام وقت بخیر.میشه تمام موارد جز تا حد نصابو تجمیع رد کرد یا میزان خاصی داره؟ و اینکه درمورد خرید ماشین برای شرکت مثلا، آیا باید اونم ثبت کرد‍؟اگر فروشنده یا خریدار از دادن کد ملی خوداری کرد چی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا