مالیات

صورت معاملات فصلی چیست؟

مالیات

یکی از راه‌کارهای سریع تر شدن روند ارزیابی مالیات و افزایش دقت و شفافیت در آن، دریافت صورتحساب معاملات در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت می باشد. در روش مالیات فصلی، صاحبان کسب‌وکار فهرست معاملات خود را به‌صورت فصلی به سازمان امور مالیاتی تقدیم می نمایند.در این مقاله نگاهی بر انواع گزارشات معاملات فصلی، تفاوت صورت معاملات فصلی با مالیات برارزش افزوده، مشمولین ارائه صورت های فصلی و نحوه ثبت نام در سامانه الکترونیکی مالیات می اندازیم.با من همراه شوید.

انواع گزارشات برحسب نوع اطلاعات در معاملات فصلی:

انواع گزارشات برحسب نوع اطلاعات در معاملات فصلی

تفاوت صورت معاملات فصلی با مالیات بر ارزش افزوده:

ممکن است صورت های معاملات فصلی را با مالیات بر ارزش افزوده اشتباه بگیرید، لازم به ذکر است در ثورت معاملات فصلی مالیاتی دریافت یا پرداخت نمی شود بلکه روشی برای شفافیت بیشتر معامله هایی است که مودیان مالیاتی انجام می دهند در حالی که مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که مشمولیا آن مکلف به ارائه صورت معاملات فصلی می باشند و در نهایت بایستی پرداخت شود.

نحوه ارائه فهرست معاملات فصلی:

از دو روش زیر برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات فصلی استفاده می شود.

روش ارائه فهرست معاملات فصلی

  • روش برخط(آنلاین):

مربوط به آندسته از مودیانی است که در سامانه الکترونیکی ثبت نام مودیان، حداقل مرحله پیش ثبت نام و اعتبارسنجی مربوطه را انجام داده باشند و کد کاربری و کلمه عبور مرحله دوم را از طریق پاکت های پستی مخصوص دریافت کرده باشند.

  • روش غیر برخط(آفلاین):

مودیانی که از سیستم های کامپیوتری خرید و فروش استفاده می کنند، می توانند در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی، قالب مورد نظر این سازمان را مستقیما از سیستم خود دریافت کنند و اطلاعات را در آن وارد کنند سپس با استفاده از نرم افزار کنترلی، با متصل شدن به اینترنت اطلاعات خود را به صورت یکجا ارسال نمایند و رسید دریافت کنند.

 

مهلت ارسال صورت معاملات فصلی:

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، از سال ۹۶ به بعد تمام مودیان مالیاتی بایستی حداکثر تا یک ماه و نیم گذشته از پایان هر فصل، نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش، دریافت و پرداخت قراردادها، صادرات و واردات، حق العمل کاری، حمل و نقل، بیمه و اجاره اقدام کنند.

بنابراین مودیان در چهار نوبت زیر باید صورت معاملات فصلی خود را ثبت و به سامانه ارسال کنند.

نوبت های ثبت و ارسال صورت های معاملات فصلی:

نوبت های ثبت و ارسال صورت معاملات فصلی

حد نصاب معاملات:

معاملات به سه دسته قابل تقسیم است:

  1. معاملات کوچک:

هر ساله هیئت وزیران طی مصوبه ای مبلغ معاملات کوچک را اعلام می کنند.

  1. معاملات متوسط:

معاملاتی است که مبلغ آن از سقف معاملات کوچک بیشتر و از ده برابر سقف معاملات کوچک، کوچکتر و یا با آن برابر باشد.

  1. معاملات بزرگ:

معاملاتی است که مبلغ آنها از ده برابر سقف معاملات کوچک، بزرگتر باشد.

 

طبق تبصره یک ماده سوم قانون مالیات های مستقیم، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است هر ساله نصاب معاملات را بر حسب شاخص بهای کالاها و خدمات اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، جهت تصویب به هیئت وزیران پیشنهاد کند.

اشخاص مشمول ارائه گزارشات معاملات فصلی:

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند های الف و ب ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم، مکلف می باشند فهرست معاملات خود را به صورت فصلی (بر اساس سال شمسی)، تا یک و نیم ماه پس از پایان هر فصل، به صورت الکترونیکی و از طریق پورتال سازمان امور مالیاتی یا در فضای رایانه ای طبق فرم نمونه به اداره امور مالیاتی ارائه کنند.

اشخاص مشمول ارائه گزارشات معاملات فصلی

 

جرایم مرتبط با گزارشات معاملات فصلی:

  1. عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله حسب مورد یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود:

مشمول جریمه ای معادل دو درصد (۲%) مبلغ معامله ای که بدون رعایط ضوابط انجام شده است.

  1. عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور:

مشمول جریمه ای معادل یک درصد(۱%) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، می گردد.

  1. استفاده کنندگان از شماره اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بر درآمد و همچنین جرایم موضوع این ماده با اشخاصی که شماره اقتصادی آنان مورد استفاده قرار گرفته است، مسئولیت تضامنی خواهند داشت.
  2. در صورتی که طرفین معامله در معاملات خود از انجام هر یک از تکالیف مقرر در این ماده خودداری کنند، متضامنا مسئول خواهند بود.
  3. اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بند های الف و ب ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم، مکلف به نگهداری صورت حساب های مربوط به خرید های خود در سال عملکرد و سال بعد از آن می باشند و در صورتی که ماموران مالیاتی آن را درخواست کنند بایستی آنها را ارائه کنند در غیر این صورت مشمول جریمه ای معادل ده درصد(۱۰%) صورت حساب های ارائه نشده خواهند شد.
  4. هر گونه جعل، تقلب، معاملات غیر واقعی، سواستفاده و تبانی اشخاص موضوع دستور العمل ماده ۱۶۹ در ارتباط با صدور صورت حساب و شماره اقتصادی، خلاف مقررات بوده و ضمن مسئولیت تضامنی مطابق با قانون مبارزه با پولشویی، قانون ارتقای سلامت نظام اداری مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر قوانین و مقررات مربوطه اقدام خواهد شد.

خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک:

اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات موظفند با مراجعه به سامانه ثبت نام مودیان و تخصیص شماره اقتصادی به نشانی www.tax.gov.ir مراجعه کرده، ثبت نام نمایند و شماره اقتصادی مخصوص خود را دریافت نمایند.

مراحل ثبت نام الکترونیک:

مراحل ثبت نام الکترونیک

  • پیش ثبت نام الکترونیک:

در این مرحله اطلاعات پایه ای از شما دریافت می گردد، شماره تلفن همراهتان تائید می شود و بایستی تائیدیه پستی مرتبط با کدپستی محل فعالیتتان را در سیستم بارگذاری کنید در نهایت پس از تکمیل اطلاعات درخواستی وارد مرحله بعد می شوید.اگر بعد از هفت روز اطلاعات خود را تائید نکرده باشید پرونده ای که ایجاد کردید به طور خودکار حذف می گردد.

  • صحت سنجی اطلاعات:

در این مرحله بخشی از اطلاعاتی که در مرحله قبل وارد کردید از منابع مختلف سازمانی استعلام شده و در صورتی که مغایرتی در اطلاعات یافت شود با پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد و شما بایستی مجددا مرحله قبل را تکرار کنید.

  • تولید و ارسال اطلاعات کاربردی:

اگر اطلاعات پیش ثبت نام شما مورد تائید واقع شود یک نام کاربری و کلمه عبور برایتان ایجاد می شود و به صورت پیامک به شماره همراهتان ارسال می گردد.باید در حفظ اطلاعات کاربری خود دقت کنید چون این اطلاعات محرمانه است و مسئولیت آن برعهده خودتان می باشد.

  • ثبت نام الکترونیک:

پس از دریافت اطلاعات کاربری شما وارد مرحله ثبت نام می شوید و با تکمیل اطلاعاتی در خصوص بنگاه اقتصادی خود و تکمیل همه اطلاعات خواسته شده و تائید نهایی آن به مرحله بعد می روید.

  • اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی ۴۵:

در این مرحله تمامی اطلاعات شما در مرحله ثبت نام در واحدهای ستادی و میدانی و همچنین پرونده فیزیکی مالیاتی شما در حوزه بررسی می شود و در صورت وجود مغایرت به شما اطلاع داده خواهد شد تا اطلاعات خود را اصلاح نمایید.چنانچه اطلاعات شما تائید شود شما به مرحله نهایی ۴۵ رسیده اید و می توانید اظهارنامه الکترونیک ارسال نمایید و از سایر خدمات سازمان نیز بهره ببرید.

 

فینتو:

در این پست مختصری از صورت معاملات فصلی را با همدیگر دیدیم.

مقوله مالیات به قدری مهم است که می تواند موجب شکست و نابودی یک کسب و کار گردد و از طرفی می توان با بهره گیری از یک حسابدار خبره کمترین میزان مالیات را پرداخت آن هم کاملا قانونی.

فینتو یک حسابدار خبره است که می تواند علاوه بر محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان شما به صورت آنلاین، دیسکت بیمه و مالیات آنها را نیز تهیه کند.

با فینتو می توانید یک حسابدار برای چندین شرکت و بی نهایت پرسنل داشته باشید آن هم با کمترین تعرفه و صرف کمترین زمان ممکن، چراکه با حداقل دانش حسابداری نیز می شود از آن استفاده نمود.ثبت نام کنید و لذت ببرید.

نرم افزار حقوق و دستمزد
نرم افزار حقوق و دستمزد
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن