همه چيز درباره دفاعيه مالياتي و تنظيم لايحه آن

همه چيز درباره دفاعيه مالياتي و تنظيم لايحه آن

در این مقاله تلاش شده است تا چگونگی طرح لایحه دفاعیه مالیاتی توسط وکلا مربوطه برای ارائه دادخواست مودیان به مقامات ذی ربط شرح داده شود. چنانچه نیازمند تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی برای طرح شکایات و اعتراضات مالیاتی خود به سازمان امور مالیاتی کشور هستید، به منظور آشنایی بیشتر با نحوه تنظیم این لایحه لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.

دفاعیه مالیاتی و بررسی آن

یکی از بهترین ابزارها برای برای دفاع از حق و حقوق مالیاتی مودیان، لایحه دفاعیه مالیاتی است که وکلا از آن استفاده می­کنند. سازمان امور مالیاتی به عنوان مرجع تشخیص مالیا­ت­ های مختلف در ایران، بر اساس قانون اساسی و قوانین مالیاتی، صلاحیت دارد تا انواع مالیات را تشخیص، میزان آن را محاسبه و سپس برای وصول مالیات، اقدامات اجرایی لازم را بر اساس اختیارات قانونی خود انجام دهد. به عبارتی، پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی کشور، ماموران مربوطه موظف هستند تا درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی و حقیقی را مطابق قانون تعیین کنند.
این در حالی است که ممکن است ماموران مالیاتی در تعیین و محاسبه مالیات و یا نحوه وصول آن دچار خطا شده باشند و حقوق قانونی مودیان عمدا یا سهوا مورد تعرض قرار بگیرد. در چنین مواقعی قوانین جمهوری اسلامی ایران، از جمله ق م م برای مالیات دهندگان حق اعتراض قائل شده است. در واقع، آن ها می­توانند برای احقاق حقوق خود، نسبت به تصمیمات قانونی ماموران و یا سازمان­ های مالیاتی اعتراض را خود ظرف مدت 30 روز پس از تاریخ برگه تشخیص مالیات، اعلام کنند. به عبارتی، مودیان مالیاتی باید طرح دعوی مالیاتی و یا لایحه دفاعیه مالیاتی را در قالب دادخواست، درخواست و یا اعتراض به سازمان امور مالیاتی و مقامات مربوطه جهت بررسی بیشتر تحویل دهند. سپس، اعتراض مودیان از سوی مقامات مربوطه مورد بررسی و رسیدگی بیشتر قرار می­گیرد. اما چنانچه مودیان مالیاتی، اظهارنامه خود را در موعد مقرر به سازمان امورمالیاتی تحویل نداده باشند، حکم اعتراض آن ها به معنای تعلیق جریمه­ ها و عدم اعمال مجازات­ های مربوطه به عدم تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی نخواهد بود.

حتما بخوانید: قبل از اعتراض مالیاتی چه مراحلی را باید بگذرانیم؟

با توجه به مطالب بیان شده، چنانچه مودیان مالیاتی نسبت به مبلغ مالیات تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی معترض باشند، می­توانند دادخواست یا درخواست اعتراض خود را با کمک وکلا مربوطه، به نام لایحه دفاعیه مالیاتی تنظیم کرده و پرونده تشکیل شده را به منظور رسیدگی بیشتر به مقامات ذی ربط از جمله هیئت­های حل اختلاف ارجاع دهند. در این مقاله تلاش شده است تا چگونگی طرح لایحه توسط وکلا مالیاتی برای ارائه دادخواست مودیان به مقامات ذی ربط شرح داده شود. چنانچه نیازمند تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی برای طرح شکایات و اعتراضات مالیاتی خود به سازمان امور مالیاتی کشور هستید، به منظور آشنایی بیشتر با نحوه تنظیم این لایحه لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.
دفاعیه مالیاتی

نحوه تنظیم دفاعیه مالیاتی:

یکی از اقدامات حقوقی مهم انجام شده توسط وکلا و کارشناسان مالیاتی، تنظیم دفاعیه مالیاتی است تا از طریق آن بتوان اطمینان حاصل کرد که حق و حقوق قانونی مودیان مالیاتی مطابق با موازین شکلی و ماهوی به شکل صحیح مورد بررسی قرار گرفته و رعایت شده است. این در حالی است که با توجه به ضمانت اجرایی بالای قوانین صادره توسط ماموران و سازمان امور مالیاتی کشور، تهیه و تنظیم صحیح و دقیق دفاعیه مالیاتی از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است.
بر اساس ماده 237 قانون مالیات­ های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است تا در صورت درخواست مودیان مالیاتی، گزارش کاملی از رسیدگی مربوط به پرونده مالیاتی آن ها را استعلام و در اختیارشان قرار دهد. لازم به ذکر است که این گزارش صادره توسط اداره امور مالیاتی کشور، به عنوان مبنای برگه تشخیص مبلغ مالیاتی می­باشد که باید توسط مودی پرداخت شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با مراحل تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی بیشتر آشنا شوید. برای تهیه این لایحه، ضروری است تا مودی مراحل زیر را دنبال کند:
در اولین مرحله، مودی باید گزارش رسیدگی را به صورت کاملا دقیق بررسی نماید. سپس، وی موظف است تا برگه گزارش استعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی را با بخشنامه ­های قانون مالیات مستقیم مربوطه، رای صادر شده توسط شورای عالی مالیاتی و دیوان عدالت اداری کشور مقایسه کند. در مرحله بعد، مودی باید با توجه به مغایرت برگه رسیدگی با ق.م.م، لایحه دفاعیه مالیاتی را تنظیم کند. لازم به ذکر است که در این مرحله، چنانچه مودی اطلاعات کافی در زمینه تنظیم لایحه را ندارد، باید برای اطمینان از نحوه صحیح تنظیم لایحه و گرفتن نتایج عالی، از یک مشاوره مالیاتی ماهر و توانا کمک بگیرد.
سپس، باید لایحه دفاعیه مالیاتی را به هیئت­ های مربوطه جهت رسیدگی تحویل نماید. لازم به ذکر است که چنانچه یکی از نمایندگان مربوطه در جلسه حل اختلاف حضور نداشته باشد، مودی باید لایحه دفاعیه را به صورت کتبی مطرح، آن را ثبت و رسید مربوطه را دریافت کند. با توجه به عدم حضور نماینده مربوطه در جلسه، مودی باید مجددا درخواست تجدید نظر داشته باشد. این در حالی است که چنانچه نماینده اتاق بازرگانی نیز در جلسه شرکت نکرده باشد، صورت جلسه به همراه موضوع مربوطه به اتاق بازرگانی ارسال و اطلاع داده می­ شود.
تنظیم دفاعیه مالیاتی
بر اساس ماده 244 قانون مالیات­ های مستقیم، هیئت حل اختلاف مربوطه به امور مالیاتی جهت رسیدگی به لایحه دفاعیه متشکل از 3 عضو نماینده اداره امور مالیاتی، یک نفر قاضی شاغل و یا حتی بازنشسته و یک شخص نماینده مطابق با نظر مودی مالیاتی است که می­تواند از میان افراد شاغل در یکی از ادارات اتاق بازرگانی، تعاون، شورای اسلامی شهر، حسابداران رسمی، مجامع فنی، صنفی و یا اداره صنایع و معادن تعیین شود.

حتما بخوانید: حسابداری مالیات و همه چیز درباره‏ آن

نکات مهم هنگام تهیه و تنظیم دفاعیه مالیاتی

دفاعیه مالیاتی، به دو شکل مختلف برای اعتراض اشخاص و مودیان حقیقی و حقوقی تنظیم می­شود که برای تهیه آن باید نکات کلی زیر حتما رعایت شود:
الف) تنظیم دفاعیه مالیاتی برای اشخاص حقیقی
نکته مهم در تنظیم دفاعیه مالیاتی حقیقی این است که باید حتما از طرف مؤدی، وکیل و یا قائم مقام قانونی وی انجام شود. در واقع، برای تنظیم لایحه دفاعیه ممکن است یکی از 4 حالت زیر اتفاق بیفتد:

  1. چنانچه شخص مودی در قید حیات باشد و شخصی از طرف وی وکالت دفاع از حقوقش را نداشته باشد، شخص مودی باید لایحه دفاعیه مالیاتی را تنظیم کرده و به مراجع مالیاتی مربوطه جهت بررسی بیشتر ارائه دهد.
  2. این درحالی است که چنانچه علی رغم در قید حیات بودن شخص مودی، به علت ناتوانی، وی امکان دفاع از حقوق مالیاتی خود را ندارد، در این حالت قیم مودی می­تواند دفاعیه مالیاتی را تنظیم و به مقامات مربوطه تحویل دهد.
  3. سومین حالت، زمانی است که با وجود اینکه شخص مودی در قید حیات بوده و ناتوان نیست، اما برای تنظیم لایحه به وکلا قانونی وکالت داده است تا این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. بنابراین، وکیل قانونی مودی موظف است تا دفاعیه مالیاتی را تنظیم کرده و در موعد مقرر به هیئت­ های حل اختلاف ارائه دهد. لازم به ذکر است که این اختیارات در صورتی است که شخص مودی در وکالت نامه خود، حق دفاع کردن از امور مالیاتی خود را به وکیل مالیاتی واگذار کرده باشد.
  4. چهارمین حالت رخ می­دهد که شخص مودی در قید حیات نیست. در این زمان، ورثه وی با عنوان قائم مقام مودی، ذیصلاح می­باشد تا لایحه دفاعیه مالیاتی را تنظیم کرده و جهت بررسی بیشتر و رسیدگی به شکایت به سازمان ­های مربوطه تسلیم نماید.

دفاعیه مالیاتی اشخاص حقیقی

 تنظیم دفاعیه مالیاتی برای اشخاص حقوقی

در تنظیم دفاعیه مالیاتی برای اشخاص حقوقی، ممکن است یکی از سه حالت زیر رخ دهد:

  1. اگر ابتلا به ورشکستگی از سوی اشخاص حقوقی شرکت­ و سازمان­ ها اعلام نشده باشد، مدیران آن ها می­توانند لایحه دفاعیه مالیاتی خود را تنظیم کرده و در مهلت مقرر به مراجع مربوطه و دارای صلاحیت ارائه دهند. لازم به یادآوری است که به طور کلی مدیران مربوطه شامل مدیر عامل شرکت و یا حتی هر کدام از اعضای هیئت مدیره می­باشد.
  2. علاوه بر حالت فوق، با همان فرض عدم ورشکستگی،وکیل شرکت در صورت داشتن حق اختیار از سوی شخص حقوقی برای تنظیم دفاعیه مالیاتی، می‌تواند لایحه را تهیه و با تحویل آن به مراجع قانونی از حقوق مالیاتی موکل خود دفاع کند.
  3. سومین حالت، زمانی است که شرکت اشخاص حقوقی منحل و یا دچار ورشکستگی شده است، اماهنوز وضعیت خاتمه تسویه مشخص نشده است. بنابراین، مدیران مربوطه می­توانند لایحه دفاعیه مالیاتی را تهیه، تنظیم و جهت بررسی و رسیدگی به طرح شکایت به مراجع قانونی ذیصلاح تسلیم کنند.

لایحه دفاعیه اشخاص حقوقی

حتما بخوانید: پر کاربردترین اصطلاحات مالی و مالیاتی که هر صاحب کسب و کار باید بداند

علاوه بر مطالب بیان شده، به هنگام تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی باید نکات زیر نیز مورد توجه اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گیرد:

توجه به حدود مراجع رسیدگی به تنظیم لایحه

هنگام تهیه و تنظیم لایحه مالیاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی باید توجه کنند که دفاعیه مالیاتی تنظیم شده در حدود و صلاحیت کدام مرجع یا مقام قضایی است تا از تسلیم اشتباه آن جلوگیری به عمل آید. به عنوان مثال، اگر صلاحیت رسیدگی به طرح شکایت مودیان مالیاتی مطابق قانون بر عهده ممیزین مالیاتی است، شخص مودی و یا وکیل مالیاتی وی نیز برای تنظیم دفاعیه باید حد و حدود ممیز مالیاتی را رعایت کنند.
از طرف دیگر، اگر موضوع طرح شکایت مالیاتی و اعتراض، مطابق قانون در ارتباط با صلاحیت شورای هیئت حل اختلاف مالیات است، در تنظیم دفاعیه باید حتما این مرجع قانونی مورد خطاب قرار گیرد.

اهمیت تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی با رعایت اختصار

نکات مهم هنگام تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی
به منظور تنظیم دفاعیه مالیاتی ضمن رعایت اختصار در نوشتار، باید دستورالعمل ­های نگارش زبان فارسی مورد توجه ویژه قرار بگیرد تا از نوشتن مطالب تکراری و بیهوده پرهیز شود.
استناد دادن به نظریات و تصمیمات ارائه شده در برگه مالیاتی در هنگام تنظیم دفاعیه
یکی از دیگر نکات ضروری برای تنظیم دفاعیه از مودی، استناد دادن شخص مودی و یا وکیل وی به قوانین مربوطه و نقطه نظراتی است که توسط شورای عالی و دیوان عدالت اداری تصمیم گیری شده است.
اهمیت تعیین موضوع شکایت به صورت دقیق و واضح
به هنگام نوشتن دفاعیه مالیاتی باید دقت نمایید که موضوع طرح اعتراض به صورت دقیق و واضح شرح داده شود تا در نهایت بتوانید به بهترین نتایج و حق و حقوق قانونی خود دست پیدا کنید.
یک راه حل برای مدیریت منابع انسانی :
جهانی شدن نیروی کار یکی از پیامد های فناوری اطلاعات است.امروزه مدیریت منابع انسانی قادر است فراتر از مرزهای جغرافیایی، نیروهای مورد نیاز خود را جذب کند.این امر باعث به وجود آمدن چالش های بسیاری برای مدیریت سازمان ها از جهات جذب و به کارگیری نیروی کار در سطح جهانی شده است. به طور مثال مدیران امروزه سعی می کنند فعالیت های خود را در نقاطی از دنیا دایر کنند که نرخ دستمزد با آهنگی کند تر رشد می کند.
فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و همزمان با تغییر خود مدیریت منابع انسانی را نیز دگرگون می کند. فینتو یک نرم افزار آنلاین جهت انجام برخی امور در حوزه مدیریت منابع انسانی مانند سیستم حضور و غیاب آنلاین، سیستم حقوق و دستمزد و تنخواه گردان می باشد.با فینتو می توانید امور گفته شده را با صرف زمان و هزینه پایین انجام دهید و از آن لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا