آیا می توان ‌حسابداری شرکت را خودمان انجام دهیم؟

آیا می توان ‌حسابداری شرکت را خودمان انجام دهیم؟

دلایل بسیار خوبی وجود دارد که در مراحل مختلف رشد تجارت، شما باید ‌حسابداری شرکت را انجام دهید. از طرح کسب و کار تا شکل‌گیری یک شرکت، درخواست وام و …، حسابداران می‌توانند زندگی شما را در هر مرحله به راحتی ساده‌تر کنند. اما، این بدان معنا نیست که شما همیشه باید یک حسابدار تمام وقت را استخدام کنید. فقط کافی است چند ساعت از زمان خود را به انجام کار ‌حسابداری شرکت خود اختصاص دهید. مانند همه صاحبان کسب و کار کوچک که در حال تلاش برای صرفه‌جویی در پول خود هستند، ممکن است نتوانید هزینه‌های ‌حسابداری شرکت خود را بپردازید، اما به مدت زمانی که شما باید به انجام این وظایف خاص (مانند مالیات) اختصاص دهید، نگاهی بیندازید و از خودتان بپرسید که آیا استخدام یک حسابدار حرفه‌ای منطقی خواهد بود یا انجام امور حسابداری توسط شما؟ در این مقاله، به این سوال پاسخ داده خواهد شد. لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

حساب بانکی و اظهارات کارت اعتباری شما ممکن است اشتباه باشد و آن را کشف نکنید تا زمانی که انجام اصلاحات دیر شود. ممکن است فراموش کنید که یک صورت‌حساب را پرداخت کنید و به حساب اعتباری خود صدمه بزنید، یا هزینه‌هایی را که می‌تواند مزایای مالیاتی را ارائه دهد، نادیده بگیرد. بنابراین پیگیری امور مالی شخصی شما حساس است.

ثبت درآمد و هزینه‌های شما یک کار دشواری نیست و برای انجام آن شما نیازی به یک پس زمینه حسابداری ندارید، اما نیازمند صرف زمان و تلاش مضاعف است. چگونگی انجام امور ‌حسابداری شرکت، به اولویت شخصی شما بستگی دارد. شما می‌توانید یک متخصص حسابداری را استخدام کنید، خودتان این کار را انجام دهید، یا اینکه، دو گزینه را با یکدیگر ترکیب کنید. در ادامه هر یک از این گزینه‌ها، به صورت جداگانه بررسی شده است.

گزینه 1: از یک متخصص حسابداری کمک بگیرید

اگر وقت ندارید یا بر این باور هستید که زمان شما از آنچه که می‌خواهید به شخص دیگری پرداخت کنید، ارزش بیشتری دارد، می‌توانید از  یک حسابدار حرفه‌ای کمک‌ بگیرید. این مسئله، به احتمال زیاد به فاکتورهای مختلفی از جمله پیچیده بودن امور مالیاتی و مدیریت چندین حساب شما بستگی دارد.

گزینه 2: انجام امور حسابداری به کمک راه‌حل‌های ابری توسط خودتان

روزگار نگهداری دفاتر کاغذی از بین رفته‌ است. امروزه نرم‌افزار‌های کاربر پسند و راه حل‌های ابری برای افراد معمولی، نه فقط حرفه‌ای‌ها، در دسترس هستند. گزینه‌های پیشرو برای امور مالی شخصی نرم‌افزار‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا بودجه ماهانه را ایجاد و بر امور مالی خود نظارت کنید. همچنین، پلتفرم‌های مبتنی بر ابر رایگان به شما امکان می‌دهد تا امور ‌حسابداری شرکت خود را به صورت آنلاین انجام دهید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره حسابداری تحت وب، می‌توانید به مقاله حسابداری ابری مراجعه نمایید.

گزینه 3: هر دو گزینه را ترکیب کنید

شما می‌توانید با یک حسابدار کار کنید تا به شما کمک کند حسابداری شرکت خود را انجام دهید. همچنین، می‌توانید به دنبال کسی باشید که به استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری آشناست. حسابدار می‌تواند حساب‌هایی را تنظیم کند که اطلاعات خود را در آن قرار ‌دهید. با ایجاد حساب‌هایی که شبیه دسته‌بندی‌های مورد استفاده برای اهداف مالیاتی است، آماده‌سازی بازپرداخت مالیات را ساده خواهید کرد. همچنین می‌توانید کار خود را به صورت دوره‌ای (به عنوان مثال، سه ماهه) بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که درآمد و هزینه‌های خود را به درستی ثبت و ضبط کرده‌اید.

حسابداری شرکت

و اما چه زمان‌هایی در یک کسب و کار کوچک سنتی وجود دارد که شاید شما مایل به استخدام یک حسابدار برای رسیدگی به امور مالی شرکت خود باشید؟

هنگامی ‌که برنامه کسب و کار خود را بنویسید، ممکن است نیاز به مشاوره داشته باشید

اگر شما در هنگام تهیه پیش‌نویس طرح کسب و کار خود یک حسابدار در اختیار دارید، می‌توانید از نرم افزار حسابداری برای استفاده از پیش‌بینی‌های مالی و سایر اطلاعات استفاده کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا یک استراتژی کسب و کار را ایجاد کنید که عملی، درست و دارای احتمال بالای موفقیت باشد.

استخدام یک متخصص برای ‌حسابداری شرکت در این مرحله اولیه، به این معنی است که شما از تجربه مالی و مشاوره عالی از ابتدا بهره‌مند خواهید شد. این موضوع می‌تواند به صرفه‌جویی در زمان و پول شما، در مقایسه با استخدام یک حسابدار در مراحل بعدی بپردازد.

حتما بخوانید: نکات مهم در خصوص استخدام حسابدار

ممکن است به مشاوره در مورد ساختار قانونی شرکت خود نیاز داشته باشید

همه شرکت‌ها چارچوب قانونی یکسانی ندارند، بلکه اشکال متفاوتی از آنها وجود دارد که توسط عوامل مختلف تعیین می‌شود. آن ها ممکن است به شکل شرکت‌های محدود به فعالیت بپردازند؛ و یا تنها معامله‌گران و سهامداران خاص باشند. قبل از اینکه تعیین کنید کدام یک، برای شما مناسب باشد، باید هر فرم را با دقت بررسی کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید ‌حسابداری شرکت را به عنوان یک معامله‌گر تنها بر اساس نظر خود انجام دهید و فاکتور را از طرف خود صادر کنید. در اینصورت، شما قادر خواهید بود برخی از هزینه‌های شرکت خود را در برابر مالیات پوشش دهید. این امر تضمین می‌کند که شما به طور قانونی هر گونه مسئولیت‌های مربوط به کسب و کار را انجام خواهید داد.

این در حالی است که قضیه در مورد یک شرکت با مسئولیت محدود، کمی متفاوت خواهد بود. در این شرکت‌ها، مسئولیت‌ها به اشخاص خاص واگذار می‌شود. یک حسابدار مدل‌های تجاری قانونی مختلف را برای شما باز  و کمک می‌کند تا بهترین گزینه برای ‌حسابداری شرکت خود را انتخاب کنید.

هنگامی ‌که شما آماده اعطای نمایندگی هستید، یک حسابدار را استخدام کنید

انجام وظایف مختلف، گاهی اوقات می‌تواند شما را از سایر کارها باز دارد. صاحبان کسب و کار ممکن است بیش از حد کار کنند، زیرا آن ها تمایلی به اجازه دادن به دیگران برای انجام امور ‌حسابداری شرکت ندارند. در برخی موارد، به دیگران اعتماد کنید تا بتوانید بخش دیگری از شرکت خود را مدیریت کنید.

نمایندگی امور مالی شرکت شما یک شروع مثبت است. شما باید حسابدار مناسب را پیدا کنید و مطمئن شوید که به پرونده‌های مالی شرکت خود اعتماد دارید. اگر شما امور مالی و ‌حسابداری شرکت خود را به کسی واگذار کنید که در حسابداری از شما بیشتر می‌داند، زمان بیشتری برای بازتاب سایر جنبه‌های کسب و کار خود خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی: در مصاحبه ‌استخدام حسابدار چه سوالاتی مهم هستند؟

شما ممکن است به یک حسابدار برای کمک به امور مالی شرکت نیاز داشته باشید

در کسب و کارهای کوچک، اگر به تنهایی ‌حسابداری شرکت را انجام دهید، ممکن است متوجه شوید که امور مالی موسسه با پیچیدگی‌های خاصی همراه است. اگر احساس می‌کنید قادر نیستید تا از افراد بدهکار به شرکت، پول خود را دریافت کنید، حسابدار به شما کمک خواهد کرد تا به مسیر درست بازگردید.

شما همچنین می‌خواهید شاخص‌های کسب و کار کلیدی مانند نسبت دستمزد و سایر پرداخت‌های کارکنان را به فروش کلی محاسبه کنید. یک حسابدار می‌تواند با نظارت بر حقوق و دستمزد گراف‌ها کمک کند تا بتوانید ببینید که آن ها نسبت به زمان متفاوت هستند.

اگر حسابدار شما از نرم افزار حسابداری مبتنی بر ابر استفاده می‌کند، آن ها می‌توانند گزارشات ‌حسابداری شرکت را بلافاصله و به آسانی به اشتراک بگذارند. آن ها جداول و نمودارهایی را تولید می‌کنند که به شما کمک می‌کند تا موقعیت مالی فعلی کسب و کار خود را در یک نگاه درک کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد که عملکرد شرکت خود را کنترل و مسائل مهم مانند جریان نقدی را دنبال کنید تا بتوانید هزینه‌های شرکت را بهتر مدیریت کنید.

آیا می توان حسابداری شرکت خودمان را انجام دهیم؟

شما به حسابدار نیاز دارید که باید با دولت برخورد کند

وقتی شخصا ‌حسابداری شرکت خود را اداره می‌کنید‌، برخورد با مسائل دولتی بسیار طاقت‌فرسا است. به همین دلیل است که بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک قبل از موعد اول تشکیل پرونده مالیاتی‌، یک حسابدار استخدام می‌کنند. آن ها می‌توانند به شما کمک کنند تا با مواردی غیر از اظهارنامه مالیاتی نیز کنار بیایید. یک حسابدار شایسته قادر خواهد بود تا:

اسناد قانونی و انطباق لازم را برای شرکت خود تکمیل و درخواست کند

کسب و کار را با قوانین جدید مالیاتی به روز نگه دارد.

صورت‌های حسابداری سالانه را تهیه کند.

وضعیت شرکت خود را در لیست شرکت‌های دولتی به روز کند.

لیست مدیران و سایر کارمندان اداری را نگه دارد.

تخصیص سهام را سازماندهی و مستند کند‌.

لیست حقوق و دستمزد را مدیریت و اطمینان حاصل کند که همه کدهای مالیاتی و هزینه‌های کارکنان به درستی گزارش شده است.

تهیه صحیح اسناد مالیاتی موجب صرفه جویی در هزینه شما می‌شود. یک حسابدار موفق با استفاده از دانش خود در زمینه قوانین و مقررات مالیاتی‌، روش هایی را برای آزاد کردن جریان وجوه‌، پس‌انداز و جمع آوری سرمایه برای رشد‌، توصیه می‌کند.

مطلب پیشنهادی: چگونگی بستن حساب‌ها در حسابداری

هنگام تقاضای وام تجاری یا اضافه برداشت‌، ممکن است به یک حسابدار نیاز داشته باشید

بانک‌ها می‌خواهند اطمینان داشته باشند که وجه وام دریافتی توسط شما را، باز پس خواهند گرفت. یک حسابدار در بهبود شانس دریافت مالی شما کمک خواهد کرد. این واقعیت که شما یک حسابدار دارید، می‌تواند به طور قابل توجهی بر بانک تأثیر بگذارد. داشتن حسابدار به معنای جدی بودن در کارتان است و بانک‌ها و وام دهندگان این مسئله را نشانه خوبی می‌دانند. حسابدار، به شما در مورد انتخاب نوع وام و اینکه آیا شرایط و ضوابط بانک و همچنین نرخ بهره برای شرکت مفید است، مشاوره خواهد داد. آن ها همچنین قادر هستند به سوالات دشوار بانک در مورد پیش‌بینی و هزینه‌های فروش پاسخ دهند.

در صورت ممیزی‌، یک حسابدار استخدام کنید

اگر در این مرحله حسابدار ندارید‌، زمان مناسبی برای استخدام حسابدار به منظور رسیدگی به امور ‌حسابداری شرکت است. آنها به شما در مورد چگونگی فرآیند حسابرسی مشاوره می‌دهند. همچنین، به شما اطمینان می‌دهند که بعد از آن، هیچ قانونی در مورد مالیات را زیر پا نخواهید گرفت.

اما بهتر است قبل از انجام حسابرسی‌، یک حسابدار استخدام کنید‌، به ویژه اگر شخصی را پیدا کنید که قصد ارائه بیمه حسابرسی را دارد. بیمه حسابرسی هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند که اگر شرکت شما به استعلام رسمی‌، بازرسی‌، استعلام یا حسابرسی توسط اداره مالیات پاسخ می‌دهد‌، مجبور به پرداخت آن هستید.

به زودی شرکت شما شروع به رشد می‌کند‌، یک حسابدار استخدام کنید

کسب و کار همیشه با سرعت ثابت توسعه نمی‌یابد. یک مشتری جدید یا یک پروژه بزرگ می‌تواند به این معنی باشد که شما باید شرکت خود را سریعتر از حد انتظار گسترش دهید.

یک حسابدار به شما کمک می‌کند تا حرکت‌های رشد مانند استخدام کارکنان یا گرفتن فضای اداری بیشتر را به خوبی هدایت کنید. آن ها از جزئیات (حقوق و دستمزد، اداره مالیات کارکنان، پرداخت سود، مالیات بر املاک و غیره که شما را آزاد می‌کند) برای چگونگی گسترش شرکت شما بهره می‌گیرند.

حسابداران همچنین می‌توانند از یک نرم‌افزار برای انجام امور ‌حسابداری شرکت از قبیل ارزیابی جریان نقدی، مدیریت سهام و قیمت‌گذاری استفاده کنند. همچنین درک می‌کنند که چگونه شرکت از طریق تجزیه و تحلیل مالی به درستی گسترش خواهد یافت. ممکن است آن ها در مورد بهترین زمان برای اضافه کردن یک محصول یا خدمات جدید به نمونه کارها، تصمیم بگیرند.

توسط خود یا دیگران

دریافت مشاوره از حسابدار، قبل از خرید یک کسب و کار

برخی افراد شرکت جدید خود را از ابتدا شروع می‌کنند؛ دیگران تمایل به خرید یک شرکت در حال اجرا دارند. قبل از خرید یک شرکت، همیشه باید با یک حسابدار مشورت کنید. آن ها قادر به نگاه کردن به امور حسابداری شرکت هستند و اگر چیزی اشتباه باشد، به خوبی متوجه خواهند شد.

حتما بخوانید: حسابدار رسمی چه کسی است؟

دریافت مشاوره از یک حسابدار، قبل از فروش کسب و کار خود

تردیدی نیست که شما می‌توانید برای سال‌ها بدون خدمات حسابدار، ‌حسابداری شرکت خود را اجرا کنید. اما قبل از اینکه آن را به فروش برسانید، باید به طور جدی یک حسابدار استخدام کنید. حسابدار می‌تواند گزارش‌های مالی شرکت را به ترتیب قرار دهد و اظهارات حساب‌هایی را که می‌توانید به خریداران احتمالی بدهید، بیان کند. آنها همچنین می‌توانند با حسابداران خریداران آینده نگر صحبت کنند و شاید مهمتر از همه، یک حسابدار به شما کمک خواهد کرد که امور مالی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که بیشترین درآمد را از فروش کسب و کار خود دریافت کنید. فروش هر شرکت متفاوت است، و یک حسابدار خوب می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

همانطور که می‌بینید، حسابداران می‌توانند در هر مرحله از رشد شرکت، از شما حمایت کنند. این بدان معنا نیست که شما باید حتما برای انجام امور ‌حسابداری شرکت، آن ها را استخدام کنید، اما حسابدار خوب می‌تواند همه چیز را برای شما آسان تر کند و شما را قادر سازد تا بر آنچه که دوست دارید، تمرکز کنید.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا