مالیات شرکت های تازه تاسیس 1403 – راهنمای کامل

مالیات شرکت های تازه تاسیس

مالیات شرکت های تازه تاسیس از جمله مواردی است که تمام شرکت های نو پا و تازه تاسیس شده لازم است به خوبی درباره آن اطلاع داشته باشند چرا که عدم اطلاعات کافی درباره مالیات شرکت تاسیس میتواند از نظر مالیاتی شما را دچار دردسر های جبران ناپذیری بکند

 

مالیات شرکت های تازه تاسیس

تمامی شرکت های تازه تاسیس از ابتدای تاسیس می بایست تکالیف مالیاتی خود را انجام دهند و از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی در سامانه امور مالیاتی ثبت نام کنند و اطلاعات خود را تکمیل کنند. عدم ثبت نام و تشکیل ندادن پرونده مالیاتی جرایم غیرقابل بخشش و سنگین مالیاتی را به همراه خواهد داشت. بسیاری گمان میکنند که تا پیش از به سود رسیدن شرکت نیازی به انجام تکالیف مالیاتی نیست اما مهم است بدانید که فارغ از اینکه شرکت سود ده است یا نه و اینکه مشمول معافیت یا نرخ صفر است، باید به تکالیف و وظایف مالیاتی خود از جمله ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی، ارسال اظهارنامه و.. در موعد مقرر عمل کنید. در ادامه به طور کامل به آن ها میپردازیم

 

 

 

انواع مالیات شرکت ها

به طور کلی تمامی شرکت ها مشمول مالیات های زیر هستند. حتی اگر شرکتی به هر دلیلی (دانش بنیان، معافیت مالیاتی، نرخ صفر) معاف از پرداخت هر یک از مالیات های زیر باشند، همچنان موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی و ارائه اظهارنامه در موعد مقرر است.

  •       مالیات بر سرمایه
  •       مالیات بر ارزش افزوده
  •       مالیات عملکرد
  •       مالیات تکلیفی

 

 

مالیات بر سرمایه

مالیات بر سرمایه یا مالیات حق تمبر اولین مالیاتی است که هر شرکتی هنگام تاسیس با آن برخورد میکند. مطابق با ماده 48 قانون مالیات مستقیم، تمامی شرکت های سهامی یا سهم الشرکه ای بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه به میزان نیم در دو هزار مشمول پرداخت مالیات حق تمبر هستند. توجه داشته باشید که شرکت های تعاونی از پرداخت حق تمبر معاف هستند.

 

 

 

مالیات بر ارزش افزوده شرکت های تازه تاسیس

تمامی شرکت ها پس از تاسیس وظیفه دارند که اظهارنامه ارزش افزوده خود را در موعد مقرر ارسال و پرداخت نمایند. در حال حاضر ارسال اظهارنامه ارزش افزوده از طریق کارپوشه سامانه مودیان انجام میشود. بنابراین مهم است که حتما ثبت نام خود را در سامانه مودیان کامل کرده باشید و نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی برای هر فاکتور فروش خود اقدام کنید. در حال حاضر در انتهای هر فصل یک اظهارنامه ارزش افزوده پیش فرض بر اساس خرید و فروش های ثبت شده در سامانه مودیان برای هر مودی ایجاد میشود که شما میتوانید در صورت نیاز آن را ویرایش و سپس ثبت کنید.

 حتما بخوانید: سامانه مودیان چیست؟ آموزش سامانه مودیان

 

مالیات عملکرد شرکت تازه تاسیس

پیش تر صفر تا صد مالیات عملکرد یا همان مالیات بر درآمد شرکت ها را توضیح داده ایم که خواندن مقاله آن را به شما پیشنهاد میکنیم . اما در یک نگاه کلی و سریع، مالیات عملکرد مطابق با ماده 105 قانون مالیات مستقیم از انواع مالیات مستقیم است که به مجموع درآمد شرکت ها و فعالیت های انتفاعی اشخاص حقوقی که در خارج یا داخل ایران به دست آورده اند بعد از کسر ضررهای وارد شده و معافیت های مقرر تعلق میگیرد. نرخ مالیات عملکرد به طور کلی 25% است (به استثنای مواردی که در قانون نرخ جداگانه ای برای آن ها در نظر گرفته شده است) . درآمد شرکت ها و اتحادیه های تعاونی متعارف و شرکت های تعاونی سهامی عام مشمول تخفیف 25% از نرخ این ماده است.

 

مالیات عملکرد یا همان مالیات بر درآمد شرکت ها دارای نکات فراوان و مهمی است که برای اطلاع از آن ها پیشنهاد میکنیم حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید: مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی – راهنمای کامل 1403

 

 

مالیات تکلیفی شرکت های تازه تاسیس

هر جا که اسم تکلیفی را شنیدید، باید بدانید که درباره یک مالیات غیر مستقیم صحبت میکنیم. مالیاتی که درآن یک شخص واسط وظیفه دارد تا به جای شخص دیگری، مالیات وی را به اداره مالیات پرداخت کند..

به عنوان مثال مالیات حقوق یک مالیات تکلیفی است که شرکت وظیفه دارد آن را از حقوق پرسنل کسر و به حساب امور مالیاتی واریز کند. و یا مالیات اجاره برای اشخاص حقوقی نیز یک مالیات تکلیفی است که مستاجر تکلیف دارد آن را به جای صاحب ملک به سازمان امور مالیاتی واریز نماید.

 

بیشتر بخوانید: مالیات تکلیفی چیست؟ تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات عملکرد

 

ارسال صورتحساب الکترونیکی و رسیدگی به امور حسابداری از مهم ترین اقدامات لازم برای شرکت های تاسیس است. با استفاده از نرم افزار حسابداری فینتو میتوانید به صورت رایگان به مدت 30 روز به تمامی امور مالی، حسابداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی خود بپردازید. فینتو یک نرم افزار حسابداری آنلاین است بنابراین شما بدون نیاز به نصب و راه اندازی نرم افزارهای گران قیمت و پیچیده میتوانید تنها با ایجاد یک حساب کاربری، بدون محدودیت از هر کجا و با هر دستگاهی به تمامی امور مالی و حسابداری خود رسیدگی کنید. تیم پشتیبانی فینتو نیز همواره به صورت رایگان در کنار شما است. همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر میتوانید حسابداری خود را به صورت رایگان با فینتو آغاز کنید:

نرم افزار حسابداری آنلاین

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا