تأثیر مدیریت صحیح منابع انسانی بر حسابداری شرکت

تأثیر مدیریت صحیح منابع انسانی بر حسابداری شرکت

منابع انسانی (HR) و حسابداری دو بخش بسیار مهم در اکثر شرکت ها هستند، هرچند کارکردهای مستقل و متفاوتی دارند، اما رفته رفته شرکت های بیشتری متوجه شدند که باید این شیوه عوض شود و نقش حیاتی منابع انسانی و مدیریت صحیح آن در موفقیت یا شکست مالی یک شرکت را به رسمیت شناخته اند.

حسابداری چیست؟

حسابداری فرآیند ثبت معاملات مالی مربوط به یک شرکت است. فرآیند حسابداری شامل خلاصه نویسی، تجزیه و تحلیل و گزارش این معاملات به سازمان های نظارتی و ادارات مالیات است. صورتهای مالی مورد استفاده در حسابداری خلاصه ای از معاملات مالی طی یک دوره حسابداری است که عملکرد، وضعیت مالی و جریانات نقدی شرکت را به طور خلاصه شرح می دهد.

حتما بخوانید: حسابدار رسمی چه کسی است؟

منظور از مدیریت منابع انسانی چیست؟

منظور از مدیریت منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی (HRM) اصطلاحی است که برای توصیف سیستم های رسمی که برای مدیریت افرادِ درون سازمان طراحی شده، استفاده می شود. مسئولیت های یک مدیر منابع انسانی در سه زمینه اصلی قرار می گیرد: کارگزینی یا همان استخدام، جبران خسارت و پرداخت مزایای کارکنان، و تعریف / طراحی کار. اساساً، هدف مدیریت منابع انسانی به حداکثر رساندن بهره وری سازمان از طریق بهینه سازی کارایی کارکنان آن است.

منابع انسانی بر دارایی انسانی که سازمان را به سمت اهداف خود سوق می دهد یا از اهداف مورد نظر دور می کند، نظارت می کند. در نتیجه با مدیریت صحیح منابع انسانی، سیاست­ها و برنامه­های درخور تدوین می شود که به موجب آن هم عملکرد کارکنان هدایت می شود و هم بر سودآوری تأثیر می گذارد.

نقش مدیریت صحیح منابع انسانی بر حسابداری شرکت؟

منابع انسانی و حسابداری هر دو نقش حیاتی در بیشتر شرکت ها دارند. حسابداری هزینه ها و درآمد، گزارش های مربوط به نتایج مالی را ردیابی می کند و منابع را برای حمایت از اهداف سازمان تخصیص می دهد. منابع انسانی با استخدام و به کار گماردن استعدادها و ایجاد انگیزه در کارمندان برای پیشبرد این اهداف، افراد را مدیریت می کند. در نتیجه، با مدیریت صحیح منابع انسانی است که شرکت می تواند با توجه به گزارش های حسابداری به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

حتما بخوانید: تاریخچه منابع انسانی و وظایف مدیر منابع انسانی

با وجود تنش طبیعی بین این دو بخش – منابع انسانی تمایل به مصرف کردن دارد در حالی که حسابداری مو را از ماست می کشد. اگر مدیریت صحیحی روی این هزینه های انسانی اعمال نشود، خبری از دست یابی از به مزیت رقابتی و استراتژیک نخواهد بود. البته اگر حسابداران خبره و کارکشته از جانب منابع انسانی برای این وظیفه خطیر در نظر گرفته نشود، شرکت با صورت های مالی اشتباه رو به رو می شود که هم هزینه اضافی در قبال حسابرس بیرونی برای شرکت می تراشد و هم سبب می شود که بعدها اداره مالیات روی شرکت زوم کند و با موشکافی تمام دفاتر حسابداری شرکت را بررسی کند.

مدیریت صحیح منابع انسانی به معنای استخدام افراد مجرب و با استعداد است و نه افراد بی صلاحیت و نالایق که از توانایی لازم برای پست مربوطه برخوردار نیست. فردی که از سوی منابع انسانی به عنوان حسابدار استخدام می شود باید خبره و قسم خورده باشد و هر گونه تقلب مالی را گزارش دهد تا بعدها مشکلی برای شرکت ایجاد نشود.

مدیریت صحیح نیروی انسانی

مدیریت صحیح منابع انسانی نظارت بر روندهای بیرون و درون شرکت و درک عوامل تأثیرگذار بر آنها را تسهیل می بخشد. بخش حسابداری می داند که چگونه این تحلیل ها و بینش ها را به شیوه استراتژیک بر کسب و کار اعمال کند و به مدیریت شرکت اجازه می دهد بین نتایج موردانتظار و خروجی های واقعی پیش بینی درستی داشته باشد.

حتما بخوانید: مراحل اصولی استخدام و جذب منابع انسانی

حسابرسی میزان حقوق و مزایای اعطایی به کارکنان و تعیین میزان جبران خسارت کار مشقت باری است. با اعمال مدیریت صحیح بر منابع انسانی، مشخص می شود که افراد به درستی در پست های مربوطه گماشته شده اند و طبقه بندی آنها با کمترین اشتباه صورت گرفته. در نتیجه حسابداری در سازمان دهی اسناد مربوط به حقوق و مزایا دچار مشکل نمی شود و از آن طرف هم شرکت از میزان حق صرف پرداختی راضی است و هم با کارکنان منصفانه برخورد شده است.

فرض کنید که یک تعداد از کارکنان درخواست بیمه سلامت و سایر انواع بیمه را دارند. با اعمال مدیریت درست بر منابع انسانی، این بخش می فهمد که کدام طرح های بیمه به بهترین نحو نیازهای کارکنان را برآورده می کنند و حسابداری می تواند به شرکت کمک کند تا هزینه های بیمه را تحت کنترل داشته باشد.

استخدام های بد و جابجایی بالای نیرو می تواند زمان، انرژی و پول شرکت را هدر دهد. با ارزیابی هزینه استخدام و جابجایی کارکنان در برابر آموزش مجدد آنها که از سوی تیم حسابداری صورت می گیرد و گزارش آن را تقدیم بخش منابع انسانی می کند، می توان امیدوار بود که منابع انسانی مدیریت صحیح تری را در پیش گیرد و با شناسایی و حفظ افراد برتر روحیه شرکت را بالا ببرد.

اعمال مدیریت صحیح بر نیروی انسانی برای کاستن از هزینه ها

با مدیریت صحیح منابع انسانی ورودی های مالی از حسابداری در هر طرح ابتکاری منابع انسانی گنجانده می شود. برای نمونه، اینکه چطور افزودن روزهای تعطیل و روزهایی که فرد به دلیل بیماری سر کار حاضر نشده به تراز مالی مرخصی با حقوق بر نتایج نهایی تأثیر خواهد گذاشت، سبب می شود که حسابداری تصمیمات بهتری در مورد بودجه بندی بگیرد یا پیش بینی های مالی خوش بینانه داشته باشد و شرکت منابع مناسب را صرف برآورده کردن نیاز به استخدام، آموزش و غیره می کند. این امر به شما کمک می کند که بهترین تصمیمات سرمایه گذاری را بگیرید، اینکه روی آموزش، استخدام و بهسازی های درونی سرمایه گذاری کنید یا فعالیت های مشتری محور مانند توسعه محصول، بازاریابی و فروش.

حتما بخوانید:چگونه یک حسابدار دورکار حرفه‌ای باشیم؟

جمع بندی

با اعمال مدیریت صحیح بر منابع انسانی در زمینه گزینش، آموزش، برانگیختن و حفظ افراد شایسته و با استعداد، حسابداری بهتر می تواند در مورد بودجه بندی تصمیم گیری کند و پیش بینی های مالی بهتری داشته باشد تا هم از هدر رفته منابع جلوگیری شود و هم این امکان برای شرکت شما فراهم شود که نه تنها به کارایی های لازم دست یابید بلکه شرکت را در مسیری قرار دهید که به رشد هوشمند دست یابد.

یک راه حل برای مدیریت منابع انسانی :

جهانی شدن نیروی کار یکی از پیامد های فناوری اطلاعات است.امروزه مدیریت منابع انسانی قادر است فراتر از مرزهای جغرافیایی، نیروهای مورد نیاز خود را جذب کند.این امر باعث به وجود آمدن چالش های بسیاری برای مدیریت سازمان ها از جهات جذب و به کارگیری نیروی کار در سطح جهانی شده است. به طور مثال مدیران امروزه سعی می کنند فعالیت های خود را در نقاطی از دنیا دایر کنند که نرخ دستمزد با آهنگی کند تر رشد می کند.

فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و همزمان با تغییر خود مدیریت منابع انسانی را نیز دگرگون می کند. فینتو یک نرم افزار آنلاین جهت انجام برخی امور در حوزه مدیریت منابع انسانی مانند سیستم حضور و غیاب آنلاین، سیستم حقوق و دستمزد و تنخواه گردان می باشد.با فینتو می توانید امور گفته شده را با صرف زمان و هزینه پایین انجام دهید و از آن لذت ببرید.

سامانه حضور و غیاب آنلاین

اشتراک گذاری:

2 در مورد “تأثیر مدیریت صحیح منابع انسانی بر حسابداری شرکت”

  1. از موضوعاتتون خیلی خوشم میاد
    ذهن آدم رو باز میکنه
    تا حالا به مدیریت منابع انسانی و تاثیرش در حسابداری فکر نکرده بودم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا